Del 3: Produsere målrettet innhold av høy kvalitet

Er nettstedet ditt relevant?

For mange er nettstedet en viktig del av salgsapparatet sitt. Det er viktig å se hvordan bruken er og om de besøkende gjør det du ønsker de skal gjøre og som nettstedet er designet for. Derfor er det nødvendig med en god rigg for å kunne fange opp dette, slik at du kan ta gode, informerte valg videre og sørge for at nettstedet ditt er up to date.

Innholdet ditt bør alltid ta utgangspunkt i det kunden lurer på. FOTO: Andrew Neel/Unsplash

Denne artikkelen er en del av vår artikkelserie "Er nettstedet ditt relevant?".
Har du fått med deg forrige artikkel Del 2: Hvordan sikre at du har et teknisk godt nettsted?

De viktigste tingene du må ha på plass er:

  • Et analyseverktøy

Ifølge Google vil Google Analytics 4 være fremtiden innen webanalyse, blant annet fordi GA4 går bort fra tradisjonelle sidevisninger og til mer eventbaserte handlinger. Det gir en større fleksibilitet for de som ønsker at nettstedet skal være en viktig del av kundereisen. 

Det er viktig å ha kunnskap om hvilke markedsføringstiltak som gir hvilke resultater. Det samme er innsikt om hvilket innhold som skal produseres for å havne på høyere posisjoner i Googles organiske søk, eller hvilket innhold de besøkende på nettstedet ditt «faktisk» bruker. Alt dette får du ved å bruke et analyseverktøy som GA4. 

  • Konverteringssporing 

Et nyttig verktøy som gjør det mulig å spore de mest verdifulle handlingene som gir bedriften din vekst. I Allegro bruker vi mål og viktige KPI'er om hvilke brukerhandlinger som er mest verdifulle, og vi setter opp custom sporing i Google Analytics 4.

  • Tag Manager 

Med Tag Manager får du muligheten til å legge til og oppdatere dine egne tagger for konverteringssporing, nettstedsanalyse, remarketing og mer. Det er nesten uendelige måter å spore aktivitet på tvers av nettsteder. 

  • Dashboard for rapportering 

Å analysere annonser og kampanjer er viktig for videre markedsføring. Tilgangen på egen data kan gi bedriften informasjon om hva som har fungert – og hva som ikke har fungert. For en enkel og forståelig visualisering av resultatene, bruker vi i Allegro alltid dashboard i Google Datastudio. I tillegg til dataoversikten, har vi alltid en anbefaling basert på  forholdene mellom det vi ønsker å oppnå, det vi har gjort og det vi har sett.

Ved å ha et analyseverktøy som måler trafikk, bruk og konverteringer i de ulike digitale kanalene vil du ha gode forutsetninger til å jobbe med performance marketing, som handler om å optimalisere markedsaktiviteter i betalte kanaler basert på verdifulle handlinger.

 

Finn ut hvordan du kan bli synlig

Alle som bruker Google, er på jakt etter innhold. Kanskje er du på jakt etter et spesifikt produkt, svaret på et spørsmål eller en bruksanvisning. Og det du får er innhold. Finner du ikke svaret på første forsøk, går du videre til neste resultat. 

Godt innhold – uansett om det kommer i form av video, relevant produktinformasjon eller dyptgående artikler – er alltid løsningen. Innhold av høy kvalitet øker nemlig din digitale synlighet. Så hvordan kan du egentlig vite hva kunden leter etter? Svaret er selvfølgelig en søkeordsanalyse. 

Hvorfor bør du foreta en søkeordsanalyse?

Mange virksomheter produserer store mengder innhold til nettsiden eller sosiale medier – uten at noen egentlig har sjekket hva kunden faktisk lurer på. Alle kan ha flaks og treffe riktig fra tid til annen, men uten noen konkret innholdsstrategi i bunnen vil en slik form for innholdsproduksjon være bortkastede ressurser.

Du kan enten skrive innhold basert på kreative gjetninger – og stadig vekk risikere å bomme – eller du kan benytte en søkeordsanalyse for å produsere målrettet innhold som kan svare på kundens spørsmål, bidra til å bygge relasjoner og å drive kunden lenger ned i kjøpstrakten.

Når du har foretatt en søkeordsanalyse, bør du velge ut søkeord basert på relevans og formål. Mange lar seg blende av volum (hvor mange månedlige søk det er) og velger seg ofte ut søkeord som ikke er relevant for eget nettsted – eller for potensielle kunder.

Relevans: Selger du faktisk «Rosa joggesko til barn» eller velger du det kun fordi det har mange månedlige søk? Hvis søkeordet ikke er relevant for deg, vil det føre til en dårlig brukeropplevelse når kunden oppdager at du ikke kan levere på søket deres.

Formål: Dette handler om hva kunden ønsker å oppnå med søket sitt. Et søk på «beste løpesko for kvinner» forteller oss at kunden er i research-fasen, mens et søk på «Asics magic speed størrelse 38» forteller oss at kunden snart er klar for et kjøp. Et godt nettsted har innhold tilpasset de ulike stadiene i kjøpsreisen.

 

Hvordan skriver du en god artikkel?

Når søkeordsanalysen er laget, gjennomgått og relevante søkeord er valgt, kan innholdsproduksjonen endelig begynne. Men hva er egentlig godt innhold og hvordan skriver du det? Hva som utgjør en god artikkel, vil variere basert på:

  • hvilken bransje du er i. Formidler du forskningsresultater? Eller vil du inspirere noen til å bestille en eksotisk reise?
  • hvem du snakker til. Er kunden advokat som vil oppdateres på faglig stoff? Eller en hobbymosjonist som vil forbedre kondisjonen?
  • hva som er formålet med saken. Vil du bygge merkevaren din ved å dele god innsikt? Eller vil du at noen skal kjøpe et spesifikt produkt? 

Her er en oversikt over hvilke spørsmål som stilles i en god tekstbrief. Først når spørsmålene er besvart, kan innholdsprodusenten skrive artikkelen.

  • Hvem snakker vi til? Hva slags stil og tone krever dette?
  • Hva er formålet med artikkelen?
  • Hvilket etterlatt inntrykk skal leseren sitte igjen med?
  • Hvilke hovedsøkeord og relaterte søkeord skal benyttes?
  • Hvordan ser søkeresultatet i Google ut på disse søkeordene? Snakker konkurrentene om noe vi ikke snakker om?

 

Vil du vite mer om innhold og digital markedsføring? Ta kontakt med Sebastian Lech som hjelper deg med å finne ut av behovet ditt. Du treffer han på tlf: 996 97 977. 

Les videre:

Del 4: La innholdet leve!

Innhold