Del 2: Hvordan sikre at du har et teknisk godt nettsted?

Er nettstedet ditt relevant?

Google er ikke synsk. For at søkemotoren skal kunne avgjøre om innholdet ditt er relevant for et søk, må den først klare å finne nettstedet ditt. Deretter må innholdet skannes for å identifisere nøkkelord og tematikk – i tillegg til at algoritmen må lære nok om siden din til å kunne lagre sidene i indeksen (en slags database).

Googles algoritme må forstå nok om nettsiden din til å kunne lagre sidene i indeksen, en slags database. Bildet er fra Solen Feyissa /Unsplash.

Denne artikkelen er en del av vår artikkelserie "Er nettstedet ditt relevant?".
Har du fått med deg første del om hvordan samle innsikt om nettstedet ditt?

 

Google er heller ikke et menneske. Der du ser spennende tekstfonter, morsomme bilder og kule videoer på nettsiden din, «ser» Google kun to ting: Lenker og tekstinformasjon. Det betyr at selv om nettstedet ser visuelt kult ut fra ditt perspektiv– så kan det være at Google ikke klarer å lese den tekniske strukturen godt nok til å forstå hva siden din handler om og hvorfor det bør ledes trafikk dit.

Det er mange elementer som kan påvirke Googles oppfatning av nettstedet ditt. Et godt sted å starte kan være denne listen vi benytter oss av når vi foretar «helsesjekker» og SEO-analyser. Den dekker noen av de viktigste tekniske elementene som kan påvirke sidens kvalitet:

  • God navigasjon og lenker

Google utforsker nettstedet ditt på akkurat samme måte som kunden gjør: Ved å følge tilgjengelige lenker. Hvis sidestrukturen og navigasjonsmulighetene er vanskelige, for eksempel ved mange brutte lenker (altså lenker som leder til slettede sider), vil verken Google eller en potensiell kjøper finne veien. Da gir de opp.

  • Korte URL-er

Søkemotorer misliker lange URL-er med unødvendig informasjon. Sørg for at URL-ene dine er korte, konkrete og relevante - samt at de inneholder et relevant søkeord.

  • Nedlastingshastighet

Nedlastingshastigheten brukes som en indikator for kvalitet. Hvis siden din bruker lang tid på å laste bilder og annet innhold, vil verken Google eller en potensiell kjøper gidde å vente. Vi benytter Googles eget Page Speed-verktøy for å estimere nedlastningshastighet og forbedringsmuligheter.

  • Sitemap og Robots.txt

Kort fortalt er Sitemap en fil som inneholder alle URL-ene på nettstedet ditt. Dette er «kartet» som Google bruker til å identifisere hvilke sider på nettstedet som må undersøkes og indekseres. Du bør også benytte robots.txt, som forteller Google hvilket innhold som ikke skal indekseres.

  • Duplikatinnhold

Nettsider som inneholder mye likt innhold, kan forvirre søkemotorene (og kunden!). Et nettsted med mye duplikatinnhold, kan risikere at Google «straffer» nettstedet ved å redusere synligheten. Du bør sikre at det ikke er mer duplikater enn absolutt nødvendig – eventuelt kan du velge å fjerne sider med duplikatinnhold fra indekseringen.

 

Er utgangspunktet for nettstedet ditt godt nok?

I noen tilfeller vil den enkleste og beste løsningen være å skrote hele nettstedet du har i dag og få en frisk start – med godt utgangspunkt. 

Det er så klart mulig å få et nettsted både raskt og billig, men det er viktig å huske på at nettstedet er ikke for deg og bedriften din – det er for kundene dine. I Allegro er vi opptatt av at alt henger sammen på nettstedet: At merkevaren visualiseres, at konsepter får et rom og ikke minst at kundereisen flyter som den skal. Og alt er selvfølgelig basert på grundige prosesser og analyser. Derfor starter vi alltid med et forprosjekt som er bygget på mange år med erfaring, kombinert med «best practice» for utarbeidelse av nettsteder. 

Et forprosjekt gir muligheten til å:

  • Skaffe mest mulig innsikt før vi starter prosjektet
  • Legge en god strategi
  • Skape et best mulig grunnlag for å lage et fantastisk kreativt resultat
  • Kartlegge alle tekniske utfordringer
  • Forhindre overraskelser og store endringer i prosjektet

Mer om Allegros forprosjekt finner du her

 

Er du interessert i å vite mer om hvordan Allegro kan hjelpe deg med et relevant nettsted? Ta kontakt med Håvard Hovind som er ansvarlig for nettstedsprosjekter i Allegro. Du treffer ham på tlf. 415 72 608 og han svarer gjerne på det du måtte lure på.

Les videre:

Del 3: Produsere målrettet innhold av høy kvalitet

Andrew Neel Cckf4tshauw Unsplash