Del 1: Samle innsikt om nettstedet ditt

Er nettstedet ditt relevant?

I en digital verden er vi avhengige av å ta avgjørelser basert på data og innsikt.

Riktig innsikt vil gi deg konkurransefortrinnet du behøver. FOTO: Myriam Jessier/ Unsplash.

Denne artikkelen er en del av vår artikkelserie "Er nettstedet ditt relevant?".
Har du fått med deg første del om hvordan Google-søket fungerer? 

 

Satt på spissen: Digitale avgjørelser som ikke er tuftet på data, er basert på (u)kvalifiserte gjetninger. Riktig innsikt gir deg konkurransefortrinnet du behøver. Det er det som forteller deg hva som fungerer godt i dag – og hva som ikke gir resultater.

Google Analytics 4 er et godt sted å starte for de fleste virksomheter. Her kan du hente relevant data og avdekke muligheter for vekst. 

Hvordan fungerer nettstedet ditt i dag og hva kan forbedres for å nå målene dine? Gode resultater skapes gjennom kontinuerlig testing, måling, analysering og optimalisering. For å hente innsikt, anbefaler vi at du tar utgangspunkt i trafikken nettstedet ditt mottar i dag. Trafikken kan avdekke nettstedets utfordringer og problemer.

Usikker på hvor du skal begynne? Her noen typer data som kan «ta pulsen» på nettstedet:

  • Hvilke sider får trafikk? Her får du en oversikt over hvilke sider som fungerer godt i dag, slik at du kan undersøke hva som skiller de beste sidene fra de verste. Er det kvaliteten på innholdet? Er det nøkkelordene som er valgt ut? Er det lenkene? Løsningen er å produsere mer av det gode innholdet, slik at du kan tiltrekke deg flere besøkende.
  • Hvor kommer de besøkende fra? Her kan du avdekke om brukerne kommer fra organisk søk, betalt søk (for eksempel Google Ads), sosiale medier eller nyhetsbrev. Hvis du får få besøkende fra organisk søk, er dette et tegn på at du må jobbe aktivt med å øke synligheten og kvaliteten på nettstedet ditt.
  • Når du målene dine? Kanalinnsikt er nyttig for å målrette arbeidet. Hvis du bruker mye tid og ressurser på å produsere innhold til sosiale medier eller til organisk søk uten at det gir resultater, er det tydelig at noe ikke fungerer som det skal. Har ikke nettstedet god nok teknisk standard? Bruker du ikke riktige nøkkelord? Eller snakker du om noe som kundene ikke bryr seg om?

 

Når du har analysert innsikten, vet du mer om dagens situasjon og hvor det er rom for å bli bedre.

 

Les videre:

Del 2: Hvordan sikre at du har et teknisk godt nettsted?

Solen Feyissa Uwvjadvxw C Unsplash