Del 4: La innholdet leve!

Er nettstedet ditt relevant?

Innholdet er publisert. Nå er jobben gjort, ikke sant? Folk finner sikkert veien dit selv. Nei, hemmeligheten med godt innhold er å la det leve – lenge. Hvordan kan du gjøre det?

Flere formater

Kanskje artikkelen din kan bli til en video, podkast eller et webinar? Nå ut til forskjellige målgrupper ved å tilpasse innholdet til ulike formater. For eksempel kan du lage en videoversjon av artikkelen og publisere den på YouTube for å nå et større publikum. Eller lag en podkast der innholdet diskuteres i detalj. Å tilby flere formater kan bidra til å øke rekkevidden og engasjementet med ditt innhold.

Oppdater jevnlig

Hold artiklene dine relevante og oppdaterte. Har det skjedd noe nytt og spennende siden du publiserte artikkelen? Oppdater saken! Har du intervjuet en fagekspert om utviklingen? Oppdater saken igjen! Ved å stadig oppdatere og forbedre innholdet, viser du at du er aktiv og oppdatert i bransjen din. Dette kan bidra til å bygge din troverdighet og engasjere leserne dine. I tillegg kan oppdateringer hjelpe deg med å rangere bedre i søkemotorer, da oppdatert innhold blir sett på som mer relevant. 

Del det glade budskap

Del innholdet ditt. Inneholder saken noe banebrytende eller interessant? Ring lokalavisen! Ellers kan du nå målgruppen din i sosiale medier. Tall fra Ipsos viser at 88 prosent bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, og 76 prosent daglig. Fordelingen på de ulike mediene er som følgende:

  • Facebook: 79 prosent av befolkningen over 18 år har en profil, noe som tilsvarer 3,41 millioner nordmenn.
  • Snapchat: 65 prosent av befolkningen over 18 år har en profil, noe som tilsvarer 2,81 millioner nordmenn
  • Instagram: 64 prosent av befolkningen over 18 år har en profil, noe som tilsvarer 2,75 millioner nordmenn
  • Tiktok og X (tidligere kjent som Twitter) har samme antall profiler og tilsvarer 28 prosent av befolkningen over 18 år  

 

Les også: Tre gode grunner til å satse på Pinterest

 

Digital markedsføring

Det beste er alltid om potensielle kunder finner innholdet ditt organisk. Men selv om du  oppnår førsteplassering blant de organiske søkeresultatene, er det mulig å ende langt ned på resultatsiden – under annonsene og andre oppføringer som havner øverst i søkeresultatet. En effektiv tilnærming for å forbedre synligheten, er å bruke Google Ads i kombinasjon med et nettsted som er sterkt optimalisert for søkemotorer med godt, relevant innhold. 

Artikkelen du har publisert på nettsiden din kan bli en god landingsside for dine Google-annonser og SoMe-annonser – og gode annonser er viktigere enn noensinne. Kampen om oppmerksomheten er stor, og du har bare noen sekunder til å fange den. 

Push- og pull-markedsføring

Med søkemotormarkedsføring (også kalt SEM) treffer du først og fremst de som leter etter svaret på et problem, såkalt pull markedsføring. Å hjelpe de som allerede vet at de trenger hjelp kan være effektiv fordi disse søkene ofte er tettere på en kjøpshandling. Og for å sette opp presise og effektive annonser i Google Ads, brukes fokusområdene fra søkeordsanalysen.

I push-markedsføring er vi lengre fra en kjøpsshandling og benytter oss i større grad av kreative og differensierende budskap i annonseformat for å skape oppmerksomhet og klikk. Deretter skal landingssiden gjøre jobben med å skape interesse eller selge. Her har SoMe-kanalene blitt et godt sted å finne nye brukere – mye på grunn av tiden vi bruker på de sosiale plattformene. 

 

Vår metode innen digital markedsføring er basert på fem premisser:

  1. Skaffe nødvendig innsikt for å kunne definere oppgaven og sette SMARTE mål; spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemt. 
  2. Legge en god plan som inneholder hvilke valg som må tas for å kunne distribuere effektive kampanjer. Viktige spørsmål her inkluderer: Hva skal vi si? Hvem henvender vi oss til? Hvilket innhold er best egnet? I hvilke kanaler når vi målgruppen og hvilke egenskaper bør disse ha?
  3. Tilpasse kommunikasjonen til kundereisen. Kommunikasjonens oppgave er å sørge for forflytning mellom de ulike fasene i kundereisen. Vi må forstå hvilke triggere som skal benyttes i de forskjellige fasene, kanalene og i hvilken frekvens og til hvilket budsjett. 
  4. Optimalisere og teste kontinuerlig for å finne ut hva som skal beholdes, forkastes og satses på. Derfor testes hypoteser og flaskehalser identifiseres. I optimaliseringsarbeidet tester vi ulike budskap og formater i hele kundereisen, slik at annonsene kan bli mer relevante og skape best mulig avkastning. Resultatene styrer videre aktivitet.
  5. Rapportering basert på hva som har blitt gjort, hva vi har sett og hva vi anbefaler videre. 

 

Vil du vite mer om hvordan Allegro kan hjelpe med digital markedsføring? Ta kontakt med Sebastian Lech for en hyggelig prat.