Tre gode grunner til å satse på Pinterest!

«Alle» har hørt om Pinterest, men få norske bedrifter inkluderer det i markedsføringsstrategien. Lurer du på om Pinterest er noe for deg? Her er tre gode grunner til hvorfor du bør være på verdens største inspirasjonsplattform.

Er du interessert i merkevarebygging og økt trafikk? Da kan Pinterest være en kanal du bør teste ut! Lurer du på hvordan du kommer i gang? La oss hjelpe deg!
Er du interessert i merkevarebygging og økt trafikk? Da er garantert Pinterest en kanal du bør teste ut! Men lurer du på hvordan du kommer i gang? La oss hjelpe deg!
Bilde av ansatt Redaksjonen

Publisert 28. okt 2020

Skrevet av Redaksjonen

 

Pinterest er et sosialt nettverk, på samme måte som Instagram og Facebook, men det er også en visuell søkemotor. Det er sistnevnte som gjør at denne plattformen kan være en viktig del av markedsføringsarsenalet ditt. På Pinterest finnes det mange muligheter for bedrifter som ønsker å skape trafikk til nettstedet, drive merkevarebygging eller øke salget. 

Hvilke kanaler er dere tilstede på? Størrelsen på bedriften, ressursene dere har tilgjengelig og ikke minst hvor kundene deres befinner seg er avgjørende når dere skal velge kanaler. 

Jotun på Pintrest

Jotun LADY er én av mange bedrifter som lykkes på Pinterest. Vakre farger og trendy innredning fungerer godt på inspirasjonskanalen.

Typiske Pinterest-misforståelser

I 2020 rundet Pinterest én million norske profiler. Så hvorfor holder mange norske bedrifter seg unna plattformen?

Mange tror at Pinterest kun handler om bryllup og sunne oppskrifter. Andre syns kanskje at produktene de selger ikke er «vakre nok» for plattformen. Nå skal det sies at Pinterest riktignok inneholder mye om bryllup og oppskrifter, men det er også mye innhold relatert til oppussing, mote og trender, drømmebiler, karrieretips, arkitektur, kjæledyr, friluftsliv, motorsykler og reisetips.

Selv om det er en visuell plattform, betyr det ikke at du selge vakre produkter for å lykkes. Driver du et byggvaresenter? Da kan du bruke Pinterest til å forklare hvordan man legger gulvlister. Eller kanskje du er en psykolog som kan dele mestringstips for utfordrende hverdager? Mulighetene er mange på Pinterest!

Kanskje du allerede er på Pinterest – uten at du er klar over det?

For mange bedrifter er det faktisk vanskelig å ikke være på Pinterest. Det vil si at innholdet er der – mens bedriften ikke er det. Dette fordi det er brukerne som bestemmer; liker de noe du tilbyr, kan det pinnes fra nettstedet ditt – og vips så «er du» på Pinterest.

Det negative med dette er at du ikke har kontroll på innholdet ditt – og at du ofte ikke får verdien av trafikk til eget nettstedet. Så et godt råd fra allegroteamet: søk opp deg selv og dine varer. Dukker det opp på Pinterest? Det kan være en god indikator på om Pinterest er overmoden for din (kontrollerte) tilstedeværelse ...

Soveposer på Pintrest

På jakt etter den ultimate soveposen? Pinterest er stedet å lete!

Ta sjansen på Pinterest!

Pinterest handler først og fremst om inspirasjon. Norske bedrifter må se på Pinterest som deres offentlige, visuelle korktavle. Her kan dere – via inspirerende visuelle elementer – fortelle hvem dere er, hva som er viktig for dere og hva dere tilbyr.

Dette er tre gode grunner til hvorfor du bør utvide horisonten og prøve deg på Pinterest!

1: Lang levetid på innhold

Sosiale medier har revolusjonert måten bedrifter kommuniserer med kundene på. Dessverre har det også ført til enkelte utfordringer; innholdets levetid på sosiale medier er nemlig svært kort.

En tilstedeværelse på sosiale medier innebærer at du stadig må produsere nytt, engasjerende innhold for kundene dine. Dette er særlig tydelig på kanaler som Facebook og Twitter, hvor innholdet er lagt opp etter en tidslinje og blir fort utdatert. På Pinterest, derimot, ligger innholdet rangert etter interesser, noe som påvirker levetiden på innholdet i stor grad.

På Facebook kan du forvente en organisk synlighet på innlegget ditt i opptil fem timer, men ofte kortere. På Pinterest kan du forvente rundt fire måneders levetid på såkalt «evergreen»-innhold av høy kvalitet!

2: Pinterest er en sterk driver av trafikk

Pinterest fungerer som en visuell søkemotor; du søker etter noe du er interessert i, og du kan enten lagre en pin for senere bruk – eller du kan klikke deg direkte videre til nettstedet den leder deg til. Med andre ord: Klikk på en pin leder organisk trafikk rett til nettstedet ditt!

Som alltid er det også her viktig å huske at trafikken er avhengig av godt innhold. Vi anbefaler derfor at du følger godt med på statistikken din, og ser hvilke pins som fungerer godt hos publikummet ditt. Hvilket innhold liker de? Hvilket visuelt design på pinnene foretrekker de? Med god innsikt vet du hvilke grep du må gjøre for å optimaliserer trafikken.

DYI og Gjør det selv trender på Pinterest!

3: Gode annonseringsmuligheter

Driver du allerede med annonsering på Instagram og Facebook? Da bør du teste ut Pinterest-annonsering! Ettersom det er relativt få norske bedrifter på Pinterest, er konkurransen lavere her enn på andre sosiale medier der 'alle' er.

Det er gode muligheter til å segmentere målgrupper basert på interesser og aktiviteter, så her ligger forholdene til rette for at annonsen din vises til noen som er oppriktig interessert i innhold relatert til din kategori. Men husk – det viktigste er at du lager visuelt stilige pins som tiltrekker seg positiv oppmerksomhet!

Men når er timingen riktig?

Lurer du på når du burde debutere på Pinterest? Sitter du kanskje og venter på det riktige tidspunktet – vel, den er rett rundt hjørnet! Høytider er høysesong på Pinterest. Brukerne leter etter inspirasjon til dekor, hvordan lage julekalender, hvordan snekre juletrefot, hvordan sy den perfekte julekjolen etc. etc. Sjansene for at de bruker mer tid i tavler og søk nå enn ellers på året, og dermed kommer over ditt innhold, er større enn noen gang! Selger du i tillegg varer som kan assosieres med julehygge eller julegaver, er det virkelig ikke noe å lure på; ho-ho-hopp i det!

Oppsummering: Hvorfor skal bedriften din bruke Pinterest?

Pinterest er en av de største SoMe-kanalene i verden. Det har lenge vært stort i USA og Storbritannia, og i 2020 rundet vi 1 million brukere i Norge.

  • Pinterest kan drive solid og jevn trafikk til nettstedet ditt. På Pinterest kan du forvente rundt fire måneders levetid på innholdet ditt, og ofte lengre om du er flink til å holde innholdet oppdatert.
  • Store analysemuligheter gir god innsikt i dine potensielle kunder og hva de ønsker seg. Ikke bare kan denne innsikten brukes i markedsføringsstrategien din, men den kan også tas med tilbake til videre produktutvikling!
  • Pinterest tilbyr gode annonseringsmuligheter, og tilbyr en klikkpris som er lavere enn hva du kan oppleve på Instagram og Facebook.

Få hjelp med Pinterest!

Er du interessert i merkevarebygging og økt trafikk? Da er Pinterest en kanal du bør teste ut! 

Allegro tilbyr følgende tjenester relatert til Pinterest:

  • Oppstart: Vi oppretter konto, verifiserer nettstedet ditt og aktiverer pikslene
  • Innholdsproduksjon: Vi lager årshjul for innholdet, oppretter tavlestruktur, gir råd om god SEO på Pinterest (for husk; det ER en søkemotor!), og designer pins
  • Annonsering: Vi hjelper deg med annonsering på Pinterest rettet mot dine målgrupper
  • Løpende drift: Vi kan drifte kanalen for deg, kommunisere med målgruppen, samt bidra med månedlig rapportering og analyse

Ta kontakt med digitalrådgiver Line Storjordet for mer informasjon om hvordan du kan ta Pinterest med storm!