Utnytt mulighetene i Instagram

Folk er på Instagram for å bli inspirert. De vil se historier og poster om ting de er opptatt av – dette omfatter innhold fra privatpersoner, brands og bedrifter. Her får du noen tips til hvordan du kan utnytte mulighetene i Instagram enda bedre.

Bilde av ansatt Line Storjordet

Publisert 30. jul 2020

Skrevet av Line Engen Storjordet

Digitalrådgiver

På Instagram kan du fortelle din historie gjennom inspirerende og engasjerende bilder, videoer og tekster.

  • 60 % sier de oppdager nye produkter på Instagram
  • Over 200 mill. Instagram-brukere besøker minst én bedriftsprofil hver dag
  • 80 % økning i tiden som brukes til å se på video på Instagram
  • 1/3 av de mest sette historiene er fra bedrifter

Kilde: Instagram

Bli gjenkjent som en bedrift

Har du allerede en privat profil med engasjerte følgere? Med en bedriftskonto får du bedre innsikt i postene, historiene og følgerne dine. Du får sanntidsmålinger av resultatene til historiene dine og de promoterte innleggene dine i løpet av dagen, får innsikt i følgerne dine og hvordan de samhandler med innleggene og historiene dine.

Husk å legge til relevant informasjon om bedriften, som åpningstider, sted og telefonnummer.

Du kan konvertere til en bedriftskonto via kontoinnstillingene i Instagram-appen. Vanskelig å få til? Vi hjelper deg gjerne.

Optimalisert forside

  • Benytt punktlister med emojis for å gi følgerne en rask oversikt over hva profilen er opptatt av
  • Bruk av nøkkelord/emneknagger som #nature gjør det lettere å forstå hva profilen din fokuserer på, gjør profilen søkbar og enklere å finne
  • Husk å legge til relevante linker slik at man enkelt kan komme i kontakt med deg

Har du husket å legge til sted?

Hvis du legger til sted på postene dine vil de bli vist sammen med andre poster fra samme sted: 

Dette er en fin mulighet til å bli synlig for nye følgere.

Maksimal synlighet med gode emneknagger

Med god bruk av emneknagger/hashtag hjelper du Instagram med å indeksere innholdet på plattformen, samtidig som du gjør det lettere for følgere å finne deg og å forstå hva slags innhold du vil dele. På denne måten er det enklere å få flere og mer engasjerte følgere.

  • Du kan bruke opp til 30 per post 
  • Bruk # som er relevant for din bransje
  • Bruk # som dine kunder og konkurrenter allerede bruker, sammen med de som er unike for deg
  • Velg # som passer til innholdet i posten slik at de blir relevante
  • Unngå generiske emneknagger som #summer, disse har så mange poster at man lett drukner. I tillegg er disse ofte fylt av bots og falske kontoer og vil ikke bidra til å skape engasjement
  • For å få best mulig synlighet anbefales det å velge # som allerede har 10’ – 100’ poster

Endelig linjeskift!

En funksjon mange har ventet på er linjeskift i poster. For å få en ryddig tekst har mange benyttet seg av ulik tegnsetting for å skille teksten fra hashtagene og det har gitt et litt rotete inntrykk: 

Nå kan vi endelig poste som normalt og få poster som ser innbydende ut:

Trenger Instagramkontoen deres et løft? Har dere behov for å få på plass en publiseringsplan eller hjelp med innsikt og analyse? Ta kontakt med digitalrådgiver Line Storjordet