Illustrasjon gir liv til merkevaren din

Susanne Kittelsen er overbevist om at hun har drømmejobben. Utstyrt med tusj, blanke ark og en vill fantasi, gjør hun egne og andres ideer om til illustrasjoner med stoppeffekt. Dét kan gi også din merkevare et løft!

Bilde av ansatt Redaksjonen

Publisert 02. mar 2020

Skrevet av Redaksjonen

Susanne har jobbet som illustratør og AD i Allegro i snart 10 år. Hun tegner, tegner, og tegner på absolutt alt av blanke overflater. Her slipper hun tusjen for å dele litt om viktigheten av gode illustrasjoner i markedsføring.

Illustrasjon stjeler oppmerksomhet

Grafisk design er et fagområde som inkluderer et bredt spekter av teknikker og uttrykksformer. En av disse er illustrasjon.

 –  Illustrasjon er mye mer enn bare malerskrin og fargestifter, forklarer Susanne.  Markedet er fullt av konkurrenter som roper høyt om at de har det beste produktet eller den beste prisen. Det betyr at du kun har noen sekunder på deg til å stjele oppmerksomheten, og da kan en skreddersydd illustrasjon utgjøre forskjellen mellom sett og oversett.

Til daglig jobber illustratørene i Allegro mest med profilering, reklame og motion graphics. Susanne fremhever viktigheten av at alle kreatørene må få prøve seg frem, finne sine teknikker og dyrke sin egen stil. De må rett og slett få leke seg litt.

  For meg starter det alltid med en svart tusj og en god idé, sier hun. –  Deretter legger jeg på litt farger, litt maling eller kanskje et foto. Så havner det i Photoshop eller Illustrator. Det er bare fantasien som setter grenser her, og det er nettopp det som gjør illustrasjoner så virkningsfulle.

Kan sikre en helhetlig profil

Susannes favorittoppdrag var da hun fikk utvikle et helt nytt emballasje-konsept til Bakehusets brødposer. Designet skulle fremme den unike identiteten til hvert bakeri, samt inkludere ulike navn og farger. Selve målet med profileringen var å vise at Bakehuset har mange lokale bakerier spredt over hele landet – og at de alle holder den samme, høye kvaliteten.

Illustrasjon for Bakehusets nye brødposer

– Som illustratør hjelper jeg deg å kommunisere dine verdier og ideer. Et tett samarbeid med kunden er derfor viktig for at alt skal klaffe. Sammen kan vi skape noe som er helt unikt og som forteller din historie.

Her i Allegro har vi alltid fokusert på godt design i våre reklamekonsepter. Nå har fagfeltet utviklet seg raskt, og Susanne er ivrig etter å ta ferdighetene sine videre: – Nå lærer jeg meg motion graphics. Det er veldig morsomt! Jeg syns det er utrolig kult å gi liv til illustrasjonene mine, slik at de kan leve lenger og få et eget liv i SoMe.

Kontakt en av våre dyktige rådgivere om du ønsker vite mer om hvordan Allegro kan bistå deg i arbeidet med illustrasjoner.