Er det nå vi skal teste TikTok som markedskanal?
Høyt antall brukere og stort engasjement gjør det fristende for bedrifter å bli aktive på TikTok.

Annonsering på TikTok er en god mulighet for å finne en ny kanal som kan gi deg både oppmerksomhet og leads. Det er ved utgangen av andre kvartal i 2022 1 192 250 (over 18 år) som har opprettet profil på TikTok og veksten i målgruppen 18-29 år er enorm. Kostnad per tusen visninger (CPM) er rimeligere enn både Facebook og Snapchat. Kombinasjonen av billige visninger og en hurtig voksende andel i befolkningen som har profil gjør at denne kanalen bør vurderes som en kanal å hente trafikk fra.
Det kreves riktignok litt å lage innhold som fenger hos TikTokerne, men om du lykkes er potensialet stort. Å eksperimentere for å finne ut hva som fungerer kan være en god fremgangsmåte.
Å komme i gang med annonsering er ikke vanskelig. Selve annonseplattformen ads.tiktok.com fungerer ganske likt som annonseløsningene til Facebook og Snapchat. Start med å installere Tik Tok pixelen på nettstedet ditt. Dette er et effektivt verktøy som sporer effekten annonsene har på nettstedet ditt. Sørg for at du har integrert andre viktige plattformer som feks Shopify. Eksperimenter med annonser og se hva som skjer. Skulle du ha behov for å komme i kontakt med support, så har TikTok nylig åpnet eget nordisk kontor i Stockholm.
Bildet er hentet fra IPSOS SoMe Tracker Q2 2022 og viser andel med TikTok profil og daglig bruk i befolkningen
Hva er TikTok?
TikTok er en kreativ plattform der man lager, deler og ser 15 sekunder lange videoer. Appen er en kombinasjon av den kinesiske appen Douyin og appen Musical.ly. Moderselskapet ByteDance kjøpte opp sistnevnte i 2017 og relanserte TikTok i 2018.
I 2019 overgikk appen Facebook, Instagram, Messenger og Snapchat som den mest nedlastede appen på Appstore og Google Play globalt. TikTok kan i dag vise til 800 millioner aktive brukere i 141 land. Med en gjennomsnittlig bruk på 52 minutter hver dag åpner det seg store muligheter for annonsering og brand-building – også her i Norge.
Høyt antall brukere og stort engasjement
TikTok er sterkt dominert av de yngste målgruppene. I likhet med mange tidligere "hete" sosiale medie-plattformer, adopterte de unge også denne plattformen først. Ved utgangen av Q3 2021 hadde over 900 000 mellom 18 og 60 + opprettet egen profil. Det utgjør 21% av befolkningen. 50% av brukerne er 18–29 år, og den daglige bruken i denne målgruppen har en voldsom vekst.
I dag kan du finne brands som Nike og HP på TikTok, sammen med tannleger, dyrleger, politiet, lærere og foreldre, som bruker kanalen flittig til å nå ut til de unge.
Leste du saken om hvordan en video på TikTok engasjerte ungdom til å lure Trump?
Appen skaper stort engasjement. Her finner du også #diy med videoer som raskt utkonkurrerer YouTube, Pinterest og Instagram - og selvsagt katter!
Vår designer Susanne er hekta og utforsker nye muligheter på TikTok hver eneste dag!
TikTok-brukere krever relevant og engasjerende innhold
I appen fanges oppmerksomheten med lyd og video i fullskjermformat. Brukere er der for underholdning, så hvis man skal lykkes i denne kanalen må man tilføre verdi til publikummet sitt og det må oppleves som ekte;
- vær underholdende: benytt videoer, dans, hoppklipp, filtre og redigering
- tilfør verdi med historiefortelling, del noe lærerikt og nyttig
De fleste markedsførere vil hevde at den beste måten å henvende seg til publikummet sitt er med ekthet og relevans. Og hva er mer autentisk og relevant enn at den søte veterinæren din gjør Git Up Challenge med en valp?
Synes du det er vanskelig å vite hvilke kanaler dere skal være tilstede i? Ta kontakt med vår digitalrådgiver Line, så hjelper hun deg med kanalvalg og kanalstrategi.
Synlighet og annonsering på TikTok
I Norge er det 1 million registrerte brukere og over 40 % av disse er under 15 år. Selv om aldersgrensen på TikTok er 13 år viser tall fra Medietilsynet (2020) at 65 % av alle barn og unge i alderen 9–18 år bruker TikTok. Man må derfor trå varsomt for å ikke komme på kant med markedsføringsloven om reklame mot barn under 12 år og dette utfordrer også bedrifter til å lage relevant og engasjerende innhold tilpasset plattformen og mot et ungt publikum!
Mens 89 % av markedsførerne har Facebook som en klar prioritering i sine planer for sosiale medier for 2020, er det foreløpig bare 4 % som ønsker å benytte TikTok. For en avsender som ønsker å nå et ungt publikum er det en gylden mulighet til å være tidlig ute med å bygge sitt brand i denne kanalen med godt og relevant innhold, som engasjerer.
TikTok tilrettelegger også for annonsering i form av promoterte hashtags, in-feed-annonser, merkevareovertak eller merkevareeffekter. Annonsøren kan selv velge publikum, sende brukerne direkte til en landingsside og se annonseprestasjoner i sanntid.
Her hjemme er vi mest komfortable med en kombinasjon av annonser i feeden og samarbeid med influencere, slik vi ofte ser på Instagram og på Snapchat. Per i dag har vi ingen konkrete tall på hvor mange aktive brukere appen har i Norge, så det er derfor mindre aktuelt for lokale annonsører å drive med hashtag-utfordringer eller brand takeovers slik som man gjør i store markeder som USA.
Syntes du TikTok høres ut som en kanal som det kunne vært spennende å teste?
Vil du vite mer om branding og annonsering på TikTok? Ta kontakt med oss
Kilder:
https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/
Sprout Social Index
Medietilsynet