Merkevare. Et merke som varer
Alt, som på en eller annen måte skal bygges og rigges for en eller annen form for salg, er en merkevare. Bevisst eller ubevisst. Direkte eller indirekte.

Selv vi mennesker, som privatpersoner i våre daglige liv, er merkevarer. Fordi vi presenterer oss med mange av de samme kriteriene og virkemidlene som ligger til grunn for kommersielle merkevarer. Vi har våre verdier, våre egenskaper, våre målsettinger, misjoner og visjoner. Vi jobber for at vi skal føle oss vel og se bra ut, fordi vi vet at det danner utgangspunktet for hvordan vi både fremstår, oppfattes og kjøpes av andre.
Og akkurat som en merkevare må stå støtt og alltid være aktuell, selv når konjunkturene svinger og markedene og målgruppene endrer seg, må vi mennesker forsøke å ruste oss så godt vi kan for å kunne navigere oss igjennom opp og nedturer – uten å miste oss selv. Vi skal så absolutt la oss inspirere av hverandre, men til slutt handler det om din egenart.
If you´re gonna follow trends, you´ll chase this shit your entire life and never get
where you want to be. You got to have your own lane, you know.
– Joe Bonamassa, Blues-ikon
Men hva har Donald Trump med dette å gjøre?
Vel, han er så absolutt ikke et blues-ikon, men på mange måter er han en rockestjerne. Onkel Donald er et eksempel på unntaket som bekrefter regelen, men som samtidig er et levende eksempel på en gjennomført merkevare. «He’s got The Look. And The Hooks».
Lik det eller ikke. Han er trolig en av vår tids tydeligste merkevarer. Med trykk på «tydeligste». Hvorfor? Blant annet fordi han unektelig er særegen, gjennomført og svært konsistent. Hans naturlige egenskaper gjør at han, for svært mange, fremstår troverdig.
Han har utviklet sitt eget retoriske og gestikulerende univers og verden står i kø for å parodiere karakteren. Bare innrøm det du også, til tider er han jo underholdende. Eller?
Det som gjør at Trump er så tydelig, er i hovedsak tre ting: Det første er at han er naturlig.
Det andre er at han er utholdende. Det koster ham ingenting å være Donald Trump. Fordi han er bare seg selv. He’s living the brand! En tre timers podkast i Joe Rogans røykfulle studiobule, er Spa for denne snart 80-åringen. Det tredje? Fargepaletten, selvfølgelig.
Poenget er, at alt dette, dessverre for mange, bringer ham i posisjon. Og er det noe en merkevare elsker over alt på denne jord, så er det posisjonering. Den er faktisk helt avhengig av det.
Merkevare. Et merke som varer.
I motsetning til alle oss andre, har imidlertid Donald Trump én spesiell «superkraft»: Han slipper å være mann for sine ord. Han har klart det «mesterverket» å kunne tillate seg å si hva som helst, gjøre hva som helst, og komme seg unna med det. Vel, enn så lenge. Selv om dette i seg selv helt sikkert kan «doktoravhandles» som fascinerende, er effekten av det høydramatisk. Og i vår merkevareverden – uakseptabelt.
Når du og vi skal bygge en merkevare, er det ett grunnleggende ord som gjelder: Ærlighet. Fordi ærlighet skaper troverdighet. På samme måte som transparens skaper trygghet. Og at sporbarhet slår et slag for bærekraft. Hvis du prøver å tegne et bilde av noe du ikke kan levere på, eller faktisk er, blir balansegangen krevende. Før eller senere, snubler du. Det er stor forskjell på en konstruert merkevare, og en som er ekte.
Vi trenger ikke blåkopier
En vellykket merkevare har aldri autopass på suksess. Akkurat som en plante trenger vann for å vokse seg sterk og blomstre, trenger en merkevare kontinuerlig pleie for ikke å visne. Du må hele tiden jobbe for å være aktuell. Ellers kommer konkurrentene og tar deg.
Utfordringen blir da å greie å dyrke, bygge og kommunisere din egen fortreffelighet fremfor å falle for fristelsen til å se for mye på hva konkurrentene gjør. Innsikt og inngående bransje- og markedsforståelse er selvfølgelig alltid pensum, det samme med det å la seg inspirerer. Men samtidig er det svært viktig, for ikke å si helt essensielt, å bygge din egen unike egenart. Vi trenger ikke blåkopier.
Men hva vet vi?
Vi i Allegro driver med merkevarebygging, og har gjort det for utallige bransjer i mange, mange år. Sammen graver vi i ut tomta, støper og armerer grunnmuren, og setter opp et hus som står fjellstøtt – selv når det stormer som verst.
Sammen bevisstgjør vi det du har, og bygger videre det som er verdt å bygge videre på. Vi kartlegger landskapet du skal konkurrere i, og går langt inn i målgruppene du skal treffe. Vi gjør rett og slett det som trengs for at merkevaren din skal stå ut i mengden. For å bli et merke som varer.