Lenge leve potetene!

Gokstad Akademiet kampanje 2025

Fagskolen i Sandefjord fortsetter å forme nyttige spesialister klare for et arbeidsmarket i endring.

Ledetekst

Gokstad Akademiet fortsetter å vokse med poteten i sentrum. For tredje år på rad benyttet vi en denne nyttige veksten i jakten på nye nyttige spesialister. Det ble en kampanje i kjent stil med nye vinklinger.

Delt visning

Enkle virkemidler

For å få målgruppens oppmerksomhet ble igjen poteten valgt for visuell stoppeffekt og gjenkjennelighet. De gule karakterene stiller relevante spørsmål til de som ønsker å velge, eller endre retning i arbeidslivet.

Delt visning

Nye karakterer

Et etablert univers av poteter ble utvidet med nye ansikter, blant annet den «barske» vikingen som er klar for nye erobringer.

Bilde
Tekstområde

Effektiv produksjon

En desktop-basert tilnærming til videoannonser gjør det mulig med raskere leveranser, flere formater og budskap til en lavere pris enn ved tradisjonelle videoproduksjoner.

Delt visning

Fremtidens studieretninger

Kampanjen har gått i digitale kanaler (YouTube, Snapchat, Tik-Tok, Instagram mm.) og har resultert i at rekordmange har søkt seg inn på fagskolens 13 studieretninger.

Delt visning

Markedsføring viktig for Gokstad Akademiets vekst.

I 2025 har Gokstad Akademiet opplevd en kraftig økning i antall studenter – en vekst på ca. 40 prosent sammenlignet med året før. Fra 800 studenter i 2024 til over 1 100 studenter i 2025. Veksten skyldes både utvidelse med nye studiesteder og flere gratisplasser, men tallene viser også at markedsføringen har vært en avgjørende faktor.

 

Atle Bjurstedt, Rektor GA

Tekstområde

Antall søkere til nettstudier isolert sett har sammenlignet med fjoråret vokst med rundt 65 prosent, noe som tydeliggjør effekten av målrettede kampanjer som har løftet frem fleksibilitet og tilgjengelighet.

Ellers har de nye studiestedene stått for en betydelig del av økningen. Dette viser at markedsføringen har lykkes i å skape synlighet og bygge tillit også i helt nye områder. Gjennom strategiske kampanjer i digitale kanaler og lokalaviser har vi nådd ut bredt, og resultatet er at Gokstad Akademiet i dag står sterkere og mer synlig enn noen gang.

Video