Tydelig strategi ga lønnsom vekst og 94 % kundetilfredshet
Merkevarebygging er ikke bare for de største virksomhetene med de store markedsbudsjettene. Her kan du lese historien om hvordan Apollo Hårsenter-kjeden med små budsjetter og en tydelig strategi snudde myter og fordommer om hårtap og hodebunnsproblemer og bygget en solid merkevare.
Apollo Hårsenter er Norges eneste landsdekkende kjede av fagutdannede frisører med spesial-kompetanse innen hårtap og hodebunnsproblemer. Siden 2015 har kjeden økt omsetningen med 56 %. De har hatt en gjennomsnittlig topplinjevekst på 11 % og en gjennomsnittlig bunnlinje på 7 %.
I 2018 viste en kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av Respons Analyse at hele 94 % av kundene er svært fornøyde med sitt kundeforhold hos Apollo Hårsenter. Respons Analyse bekrefter at de aldri har målt så gode resultater på kundetilfredshet – uansett bransje. Slik har det ikke alltid vært.
UTFORDRINGEN
Hvordan skape lønnsom vekst i et smalt marked, med små budsjetter?
Frem til 2014 hadde virksomheten i nær 30 år drevet med parykker og hårløsninger og hjulpet kvinner, menn og barn med tynt hår og andre former for hårtap - uansett årsak. De hadde et sterkt fagmiljø og fokus på kvalitet. Det var likevel mange utfordringer å ta tak i. Omsetningen var stabil, men det var vanskelig å skape vekst. De 19 hårsentrene i Norge drev som selvstendige enheter uten felles identitet og koordinert markedsføring.
Fordommer og mangel på kunnskap
Markedssegmentet var både lite og smalt. Det var mange myter og fordommer om hårtap, parykker og tupéer. Mange ville ikke snakke om problemene og mange ville ikke erkjenne at de bruker parykk eller andre hårløsninger.
Få i Norge hadde hørt om Apollo Hårsenter. Mange med hårtap søkte råd hos vanlige frisører eller på apoteket, uten å få nevneverdig hjelp til en god og varig løsning. Det er vanlig for mange å ha prøvd tallrike kurer for å motvirke hårtap, men felles for alle mirakelkurene er at de virker dårlig.
Å miste håret er en vanskelig opplevelse for de aller fleste
Det viktigste er at man føler seg vel, så jobben er å sørge for at man blir fin på håret igjen. Spørsmålet var om vi kunne øke kunnskapen om årsakene til hårtap og om hvilke løsninger som finnes? Kunne vi få mer åpenhet rundt problemene og dermed bidra til reduserte bekymringer og økt livsutfoldelse for dem som trenger det? Kunne vi ufarliggjøre det å bruke parykk eller hårdeler?
STRATEGIEN
Apollo Hårsenter skulle ikke lenger selge parykker og hårdeler. De skulle selge «sosial trygghet til folk med hårtap og hodebunnsproblemer». De skulle bli spesialistene på trygge, individuelt tilpassede og vellykkede hårløsninger. Det ble etablert en felles visjon om «å gi folk en bedre hverdag».
Strategien i 10 punkter:
- Samle hele kjeden med felles mål, felles navn og tydelig identitet
- Ta en tydelig posisjon som spesialistene på hårtap og hodebunnsproblemer
- Fire tydelige fokusområder: Posisjonering, lønnsomhet, kompetanse og nettverk
- Ta utgangspunkt i kundens behov og tilfredsstille dette bedre eller annerledes enn konkurrentene gjennom bevisst merkevarebygging
- Utvikle en tydelig merkevare- og kommunikasjonsplattform
- Logoen er den visuelle delen av navnet – Apollo Hårsenter sitt eget varemerke. Logoen skulle gjøre det mulig å bli gjenkjent og være et kvalitetsstempel og et symbol på hvem de er og hva de står for
- Apollo-håndboken ble utviklet som et hjelpemiddel for å realisere forretningsidéen, og å skape konkurransekraft for medlemmene ved å tilby bransjens beste kjedekonsept
- Betydelig satsing på innholdsmarkedsføring med ekte, levende historier fra alle typer mennesker som har opplevd hårtap, og som har fått hjelp
- Utvikle Norges største og mest innholdsrike nettsted om hårtap og hodebunnsproblemer
- Tydelige KPI´er for å skape høy digital synlighet, trafikk til egne nettsider og å få konverteringer fra de besøkende til å bestille time til konsultasjon
RESULTATET
Apollo Hårsenter-kjeden har tatt en sterk og tydelig posisjon som spesialister på hårtap og hodebunnsproblemer. Det er lett å finne Apollo Hårsenter når man søker noe som omhandler relevante problemstillinger knyttet til hårtap. Virksomheten vokser lønnsomt og har nå også to avdelinger i Stockholm.
I 2019 dro Apollo Hårsenter også i gang den landsomfattende kampanjen BLI #HÅRDONOR, som var en opplysningskampanje i samarbeid med Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB).
Målet var å engasjere flere til å donere hår, slik at Apollo-hårsentre landet over kunne hjelpe enda flere som ønsker å «få håret tilbake». Og folket har latt seg engasjere! Etter kun 8 måneder hadde produksjonen av parykker laget av donert hår, økt med hele 40 % sammenlignet med året før. Og kampanjen har fått betydelig oppmerksomhet i flere riksdekkende medier.
VEIEN VIDERE
Apollo Hårsenter skal fremdeles videreutvikle og forsterke sin posisjon ved å jobbe tett mot definerte målgrupper, og ha det sterkeste fagmiljøet innen hårtap. I alle hårsentrene skal du møte dedikerte, profesjonelle og motebevisste hårspesialister som forstår din situasjon.
Apollo Hårsenter vet hva som kan gjøres og hvilke løsninger som møter dine ønsker og behov, og har et komplett tilbud med blant annet spesialdesignede hårsystemer/hårdeler, godt tilpassede parykker, hodebunnsanalyse og behandling.
Fakta om hårtap:
- Å miste hår er helt normalt for kvinner og menn i alle aldre
- 75 % av menn og 20 % av kvinner i vår verdensdel rammes av hårtap
- Hos 5 % starter hårtapet før 20-årsalderen
- Ved 60-årsalderen har omkring 40 % av kvinnene et håravfall som oppleves kosmetisk skjemmende
- De fleste som opplever hårtap, enten helt eller delvis, ønsker både kunnskap om årsaken og hjelp til å få håret tilbake
- Mer hjelp enn din vanlige frisør kan gi deg
- Håret har for mange stor personlig og kosmetisk betydning
- Tap av hår er ofte årsak til bekymringer og for mange medfører hårtap redusert livsutfoldelse
- Tallrike kurer for å motvirke hårtap har blitt lansert, men felles for alle mirakelkurene er at de virker dårlig
Trenger du en god rådgiver på strategi og merkevarebygging? Ta kontakt med Børre Thorstensen på telefon 975 32 960 eller boerre@allegro.no