Ta kundeopplevelsen til topps med CX-strategier!

I et marked som er fullpakket med gode tilbud, blir det stadig vanskeligere å skille seg ut fra konkurrentene. Vinnerne er de som tilbyr en smertefri kundereise med positive wow-opplevelser. Det er her CX kommer inn i bildet.

Bilde av ansatt Redaksjonen

Publisert 30. jun 2020

Skrevet av Redaksjonen

Hva er egentlig CX?

Customer Experience – det vi kaller kundeopplevelse på norsk – er resultatet av hvordan kunden føler seg i samspill med bedriften din. I dag møter vi kunder på flere flater enn tidligere; vi kommuniserer på nett, i sosiale medier, møtes i fysiske butikker, gjennom print og over telefonen. Det store utvalget av flater gir oss flere sjanser til å lykkes – men også til å feile.

  • Er kundereisen altfor komplisert?
  • Er support trege til å svare?
  • Forstår de ansatte egentlig hva kunden ønsker?
  • Sliter kunden med å finne svar på nettstedet?
  • Svarer produktet/tjenesten til forventningene?

Dette er bare noen av hindrene som kunden kan møte hos din bedrift. En god CX-strategi kan hjelpe deg å belyse de delene av kundeopplevelsen som allerede er bra, samt avdekke de delene som ikke svarer til kundens forventninger.

«If you’re being competitor-focused, you have to wait until there’s a competitor doing something. Being customer-focused allows you to be more pioneering.» 
– Jeff Bezos, CEO Amazon.

Hva vil en CX-strategi tilføre bedriften din?

En god CX-strategi utgjør forskjellen mellom fornøyde og misfornøyde kunder. Allegros egne spesialister vil utarbeide en fullstendig oversikt over din nåværende situasjon – samt påpeke hvilke områder som bør forbedres. Vi ser nærmere på flere faktorer, slik som:

  • Hvilke opplevelser får kunden i løpet av våre interaksjoner?
  • Hvilke smertepunkter har vi? Hvorfor oppstår de?
  • Hvilken følelse sitter kunden igjen med etter kontakt med oss?
  • Hva sier kundene videre om oss?
  • Kommer de tilbake? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Summen av disse punktene gir en fullverdig innsikt i hvordan menneskene, systemene og prosessene dine får kunden til å reagere. Når den faktiske situasjonen er kartlagt, finnes det gode CX-verktøy som lar deg dele opplevelsen med de ansatte.

For hvordan føles det egentlig å være kunde hos akkurat deg?

Strategi for kundeopplevelse  

Hvem passer CX for?

Et økt fokus på Customer Experience passer for de bedriftene som ønsker:

  • Å øke konverteringer
  • Å øke kundelojaliteten
  • Å øke kundetilfredsheten

Gode CX-strategier fører til lykkeligere kunder.

Pia Gundersen

Vil du lære mer om hvordan din bedrift kan dra nytte av Customer Experience? Ta kontakt med Pia Gundersen for en uforpliktende samtale rundt dine CX-behov.