Nye regler for personvern – fare for å miste verdifull data

Vi anbefaler at du installer Google Consent Mode v2 nå

Google har nemlig nylig implementert nye regler for personvern, introdusert gjennom Google Consent Mode v2. Disse reglene krever at nettsider som bruker Google-produkter, som Google Ads og Google Analytics 4, benytter seg av en Google-godkjent Consent Management Platform (CMP) for å håndtere samtykke fra brukerne. Det kan vi hjelpe deg med. 

Bilde av ansatt Sebastian Lech

Publisert 18. mar. 2024

Skrevet av Sebastian Lech

rådgiver/leder digitalmarkedsføring

Hva skjer om man ikke implementerer Google Consent Mode v2?

Implementeringen av Google Consent Mode v2 er essensiell av flere grunner. Den viktigste er at hvis du velger å ikke ta i bruk oppdateringen fører det til at data om nye brukere ikke blir samlet inn av plattformene som Google Ads og GA4. Dette kan ha betydelige konsekvenser for effektiviteten av annonseringsstrategier, målretting og analyser.

Behov for samtykke til å bruke dataen

En av de godkjente CMP-ene for å imøtekomme Google Consent Mode v2 er Cookiebot. Som en Google-sertifisert CMP, sørger Cookiebot for at samtykke fra brukerne blir håndtert i tråd med de nye reglene for personvern fra Google. Vi kan hjelpe deg med å sette opp et eksplisitt samtykkebanner gjennom Cookiebot, slikt at alt er lagt til rette for denne oppdateringen på din nettside.

Ved å ta i bruk Google Consent Mode v2 og implementere en godkjent CMP, som Cookiebot, sikrer du ikke bare at din nettside overholder de nyeste retningslinjene fra Google, men også at du opprettholder tilgangen til verdifull data som er avgjørende for effektiv markedsføring og analyse.

Vil du ha hjelp til dette? Ta en prat med Sebastian Lech, så får vi det i orden innen kort tid. 

Les mer om saken på Google sitt hjelpesenter her.