Nettbutikk i 2017?

Starte eller optimalisere nettbutikk i 2017? Sjekk disse tipsene!

Publisert 11. jan 2017

Skrevet av Caspar Rieber-Mohn

digital rådgiver

Netthandel er i vinden som aldri før, og ferske tall fra SSB viser at veksten frem til august 2016 var på over 14% sammenlignet med 2015. De første 8 månedene ble det handlet detaljvarer på nett for over 11 milliarder kroner. Så spørsmålet bør egentlig ikke være om du skal ha nettbutikk, men når du også kan begynne å selge online!

Vi har samlet sammen noen gode tips du kan ta med deg på veien:

1. Velg riktig plattform

Har du få produkter kan det lønne seg med en mindre installasjon, som WordPress med WooCommerce, eller Shopify. WooCommerce krever litt mer teknisk innsikt for oppsett, og man må kjøpe ut engangslisenser. Shopify er lettere å sette opp og uten engangslisenser, men man betaler en månedlig lisens basert på antall transaksjoner.

Har du mer enn 500 produkter og gjerne vil koble alt automatisk mot varelageret ditt, kan en Magentoløsning, Episerver eller Gurusoft være det rette. Magento er et robust system, men krever mer teknisk kunnskap for å sette opp. Magento bør også kobles mot et Web Content Management (WCM) som WordPress eller eZ Publish, for å få maksimalt utbytte av SEO.

Episerver har nettbutikken og WCM i ett, noe som gjør det brukervennlig å mikse produkter med leservennlig innhold. Gurusoft har et fullverdig, egenutviklet WCM med full støtte for både eCommerce og SEO.

2. Velg betalingsløsningen som passer for deg

Når det gjelder å ta betalt for varene dine, er det mange muligheter. Det grunnleggende er å se hva de forskjellige aktørene tar i provisjon per salg, samt hva som passer best for deg. De vanligste betalingsløsningene er Klarna, Vipps, Visa/Mastercard, Paypal og MobilePay.

3. Husk søkemotoroptimalisering (SEO)!

• Bruk tid på å lage gode kategorisider med tydelige beskrivelser.

• Gjør produktene søkevennlige ved å gi hvert produkt sin unike beskrivelse, bruke overskrifter og å fortelle mer enn bare det bildet viser.

• Ikke glem bildetekster. Husk at bildene dine kan dukke opp på Google ved søk eller legges ut på Pinterest uten at du selv har kontroll på det.

4. Skap den gode kundeopplevelsen

• Totalkostnader bør komme tydelig frem. Husk å vise eventuelle fraktkostnader eller kostnader relatert til betaling. Ingen liker ubehagelige overraskelser i handlekurven.

• Vær tydelig på lagerstatus av produktene; når utsolgte varer er forventet inn på lager, om produktet har gått ut av produksjon og lignende.

• La nettbutikk-løsningen hjelpe deg med mersalg. Vis relaterte produkter, tilbud på tilsvarende produkter eller hva andre kunder har kjøpt. Det er lettere å overbevise en som allerede handler til å handle litt mer enn det er å skaffe en helt ny kunde.

• Husk gode produktbeskrivelser med bilder og video. La kundene dine få vite mest mulig om produktet de skal kjøpe for å underbygge tryggheten rundt at de har valgt riktig.

• Husk mobil! Overraskende mange handler via mobilen, og glemmer du å gjøre siden din mobilvennlig, går du glipp av mye omsetning.

5. Gjør analyser

Når du driver nettbutikk skal du ikke tro, du skal vite. Dette sikrer du ved å bruke analyseverktøy som for eksempel Google Analytics. Ved å bruke statistikkverktøy kan du blant annet se hvor kundene dine kommer fra, hva de søker etter og om de finner det de skal på nettsiden din. Du kan også se hvor i kjøpsprosessen kundene eventuelt faller fra.

6. Andre ting å tenke på

• Sett deg mål for nettbutikken. Hvilke produkter er de viktigste for deg? Skal kundene kunne melde seg på nyhetsbrev? Vil du at de skal se en video? Husk at alt kan måles.

• Følg opp målene du har satt deg. Er det noe du kan gjøre bedre? Gjør kundene dine det du ønsker at de skal gjøre?

• Bruk sosiale medier. Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier er ypperlige for produktvisning, historiefortelling og kundeservice, bruk det for alt det er verdt.