Muligheter og utfordringer med Instagram-reklame

Forbrukerombudet er bekymret på vegne av de yngste, annonsørene gleder seg og Facebook, som eier det hele, er som vanlig tause. 1. oktober åpnet Instagram opp for reklame!

1,2 millioner nordmenn har konto på Instagram. Legg til brukerne utenfor Norge, og tallet stiger til over 400 millioner. Så langt har Insta-brukerne kunnet glede seg over et reklamefritt medium for bilde-boltringen sin, men nå er det slutt. Jernia, SAS og Star Tour er blant et lite knippe norske annonsører som er i gang fra dag én. Felles for disse, er at de er behersket optimistiske og ønsker å entre det nye mediet med innhold som er tilpasset brukergruppen. De ønsker ikke å fremstå som et fremmedelement, men gli inn i bildemengden på en naturlig måte. Noe som selvsagt ikke gjør Forbrukerombudets bekymring for at dette skal føre til økt kjøpepress blant de yngste Insta-brukerne, noe mindre.

Grundig tilnærming

Forsiktige, eller snarere grundige i sin tilnærming, har også Instagram selv vært. I over ett år er ulike annonsemodeller testet. Deres mål har vært å kunne tilby annonseformater som er effektive og gir mulighet til å formidle en dypere historie gjennom lenker og «call to action»-knapper. Dette for bedre samhandling med annonsøren direkte i annonsen, etter modell av Facebook. Kort sagt, skape et reklamekonsept som gagner både annonsekjøpere og -brukere.

Har de lykkes?

475 testkampanjer

Åtte land har fungert som testarena den siste måneden, og over 475 Instagram-kampanjer er målt globalt med Nielsen Brand Effect. Resultatet må kunne sies å være ganske bra. Sponsede innlegg påInstagram ga nesten tre ganger høyere gjenkjennelse enn hva som er vanlig for online-annonsering. Et konkret eksempel: Is- og frozen yoghurt-merket Ben & Jerry’s lanserte en ny smak gjennom en kampanje over åtte dager, som inkluderte fire bilder. De nådde ut til 9,8 millioner brukere, hvorav 17 % ble oppmerksomme på den nye smaken. I tillegg førte kampanjen til 33 ganger så høy gjenkjennelse av annonsene til Ben & Jerry’s.

The cool kids

Instagram har i høy grad vært en arena for «the cool kids». Annonsører som ønsker å infiltrere bildestrømmen med sitt budskap, bør sette seg grundig inn i mentaliteten som råder blant brukerne. Dette har jo vært en reklamefri kanal dominert av spontan, visuell delingsglede i en «privat» setting, noe som gir annonsørene både muligheter og utfordringer. Takler man disse på en god måte, er belønningen at man får sjansen til å treffe en bred gruppe i et medium der de har «guarden» nede. Et fremtidig samarbeid med eier Facebook, vil også gi en unik mulighet for målrettet annonsering.

Da det ble innført reklame på Facebook kom det en del negative reaksjoner, men etter en periode med tilvenning, og ikke minst utvikling av et annonsekonsept som fremstår mindre pushy og mer skreddersydd og relevant, er annonser i dag akseptert som en del av mediet.

Utfordringene er de samme på Instagram, og de første reaksjonene er allerede kommet; sinne, oppgitthet, frustrasjon og reelle trusler om å slette kontoen. Ekspertene mener det er naturlige reaksjoner i en overgangsfase, og at brukerne på sikt vil innse at også Instagram må ha inntekter.Instagram på sin side, lover en løsning hvor brukerne ikke blir teppebombet med de samme budskapene om og om igjen.

Mindre produkt, mer livsstil

Det gjenstår å se hvordan de norske pionerene innen Instagram-annonsering kommer ut av sin tidlige satsing. De høster i hvert fall verdifull erfaring. Men noe burde man (les; Jernia) kanskje ha skjønt på forhånd? Som for eksempel at det i dette mediet ikke nødvendigvis er en god idé å presentere seg med et kjedelig produktbilde av en oransje kaffetrakter og en drikkedings som får som får peislighteren fra Nille til å se ut som om den er designet av Alessi.. Her bør man i mindre grad tenke ren produktvisning, og i større grad formidle salgsvarene som en naturlig del av en ønsket livsstil. Faren for at vi alle er med på å ødelegge et sosialt medium mange er glad i, er jo reell. Taktikken med å først gjøre målgruppen avhengig av mediet, og deretter innføre reklame har foreløpig fungert for Facebook, så hvorfor ikke gjøre det samme med Instagram? Foreløpige tester viser at dette kan fungere til alles beste, gitt at man gjør det på den rette måten.

«I wish that I could be like the cool kids, cuz all the cool kids, they seem to fit in,» synger indiepop-bandet Echosmith. Kanskje en grei frase å ha i bakhodet, for dem som vil passe inn på Instagram?