Landingsside for raskere konvertering

Alt på én side

Trender innen nettsider kommer og går. En trend som er stadig like aktuell er nettsteder som består av kun én side, populært kalt «one pager», landingsside eller kampanjeside. Vi gir deg fordelene.

Når du samler alt innhold på en nettside får du effektivisert brukernes reise fra oppmerksomhet til gjennomført salg.

For Toneheim har vi utviklet en slik kampanjeside, som gir en oppsummering av folkehøgskolens tilbud og gjør det enkelt for studenter å søke om plass.

Løsningen er perfekt for bedrifter som tilbyr ett enkelt produkt eller en konkret tjeneste. Hvis du ønsker å få blest om en konkurranse, markedsføre et nytt produkt eller å få konverteringer, slik blant andre Oslofjord Convention Center gjør, er en landingsside et godt alternativ.

En kampanjeside kan også benyttes til konkrete eventer. Et eksempel på det er CableCom Convention 2019, som Alcadon fikk satt opp for å kunne presentere årets store happening.

Om en slik landingsside er riktig for din bedrift avhenger av målet. Du bør ha ett tydelig, gjerne kvantitativt og konkret mål. Eksempel på mål kan være:

  • Påmeldinger
  • Salg
  • Abonnementer
  • Nedlastinger
  • Deltagelse i konkurranse
  • Søknader

Effektiv kundereise

Når du samler alt innhold på én kampanjeside, får du effektivisert brukernes reise fra oppmerksomhet til gjennomført salg. På kun få minutter blir brukeren presentert for følgende reise:

  • Oppmerksomhet gjennom et kult og iøyenfallende design
  • Interesse gjennom relevant og nyttig informasjon
  • Ønske gjennom triggere og tilbud
  • Handling gjennom ulike konverteringer
  • Tilfredsstillelse gjennom god og troverdig oppfølging i etterkant

Med andre ord kan veien til målet være kort. Det kreves ingen læringskurve for å bli kjent med siden og navigasjonen. Dette kan resultere i en høyere konverteringsfrekvens enn på vanlige nettsider, som ofte inneholder mye mer og variert informasjon.

Optimalisering

Ikke glem å optimalisere nettsiden! En rask opplastningstid kan generere mange flere leads. Nettsiden må selvsagt fungere like godt på mobil som på desktop. De samme tekniske SEO-tiltakene gjelder også her:

  • Title-tag og metabeskrivelse​
  • Beskrivende tekster i H1, H2, H3​
  • Alternativ tekst på bilder, video og lenker ​
  • Riktig optimalisering på bilder og video for økt hastighet ​

Annonsene du designer for å skape trafikk til nettsiden bør ha samme hovedbudskap som innholdet på nettsiden. Brukeren bør kjapt bli fanget av et relevant design og budskap som leder dem inn til en nettside i samme stil og tone. Hvis du for eksempel ønsker å nå målgrupper som er på jakt etter stripete sokker, og du har et nettsted som selger stripete sokker, bør du koble disse sammen:   

  • Omtal «stripete sokker» i annonseteksten
  • Vis stripete sokker klart og tydelig på nettsiden

Sørg for å sette opp Google Analytics på siden. Google Analytics er den aller beste kilden til kundeinnsikt. Analytics hjelper deg å se hva brukerne gjør på nettsiden, hvilket innhold de liker og hva som ikke fungerer så godt. Med dette verktøyet kan du finne ut hvilke tiltak som fungerer og hvilke tiltak som bør justeres.

 

Vil du vite mer? Allegro hjelper deg med din neste kampanjeside, og som sertifisert Google Partner bistår vi med analyse og synlighet av nettstedet.
Kontakt vår digitale rådgivere Sebastian, eller en av våre andre rådgivere.