Innholdsmarkedsføring

Hvordan skal du jobbe frem de gode historiene om virksomheten – og hvordan skal innholdet du produserer bygge langsiktige relasjoner?

  • Innholdsmarkedsføring
  • Content management
  • Innsikt
  • Målgrupper
  • Kundereise
Bilde av ansatt Ida Midtgaard

Publisert 11. mar 2019

Skrevet av Ida Midtgaard

rådgiver

Hva er innholdsmarkedsføring?

Kort fortalt er innholdsmarkedsføring eller content marketing innhold som inspirerer, underholder, gir økt kunnskap eller løser et problem. Felles for slikt innhold er at det er svært relevant og nyttig informasjon om noe du vet målgruppen er interessert i eller har behov for å vite. 

Hvilken effekt kan din virksomhet oppnå?

Jobber du riktig og kontinuerlig med innholdsmarkedsføring vil du naturlig øke trykket i dine digitale kanaler eller trykte flater. Dermed oppnår du større synlighet og oppmerksomhet. Du kan oppleve at kundene oppsøker deg fordi du oppleves som den som best kan løse deres utfordringer. Effekten blir dermed økt tillit og preferanse. Relasjonene mellom merkevaren og dine kunder blir tettere.

Hvordan kan vi hjelpe deg med innholdsmarkedsføring?

Det er en god investering å begynne med strategien – det viktigste verktøyet for alle som jobber med innhold i din virksomhet. Du bør ha en innholdsstrategi som forteller hvem, når, hvorfor, hvordan og hva som skal formidles. Innholdsstrategien blir en delstrategi for virksomhetens markedsplan eller kommunikasjonsstrategi og bør også være forankret i virksomhetens forretningsstrategi og fokusområde. For å sikre en god prosess internt er det viktig å få ledelsen med i strategiarbeidet og å få dette forankret i. Hvert av punktene under bør jobbes godt med, gjerne ledsaget av en ekstern kommunikasjonsrådgiver som kan stille de riktige spørsmålene og sørge for at prosessen går i riktig retning.  

  • Situasjons-, konkurrent- og innsiktssanalyse
  • Målgrupper
  • Søkeordsanalyse
  • Riktige og målbare mål  
  • Den digitale kundereise
  • Budskap i egne medier  
  • Stil og tone 

Hvilke roller kan Allegro tilby?

I Allegro jobber det mange spesialister. I arbeidet med innholdsmarkedsføring vil nesten alle spesialistene være involvert i større eller mindre grad.

  • Kommunikasjon- og innholdssjefen. Hjelper deg med strategiarbeidet
  • Redaktøren. Setter opp årshjul, redaksjonsplan og leder teamet
  • Skaper innhold i ulike formater, tilpasset kanalene
  • Publiserer innhold i ulike kanaler. Fanger opp publikums reaksjoner, tilpasser og justerer budskap
  • Holder orden på statistikk, målinger og rapporterer dette til teamet.

 

Allegro har lang erfaring med å forvalte innhold som bygger sterke merkevarer. Vi jobber med innhold for de aller fleste av kundene våre – hver eneste dag! Kontakt Ida Midtgaard eller en av våre dyktige rådgivere om du ønsker vite mer om hvordan vi kan bistå deg med god og effektiv innholdsmarkedsføring.

Nysgjerrig på hvordan vi jobber? Her finner du noen referanser!