Aass leverer julestemningen på boks

Aass Bryggeri valgte i år å flytte julebrusen fra flaske til boks.

Vi fikk æren av å designe de nye boksene fylt med den samme, gode julebrusen. 

Steven Amdal fra Allegro var designeren bak den nye identiteten til Aass Bryggeriers julebrus på boks.

Aass ventet seg et ramaskrik da de besluttet å produsere julebrusen på boks. Tradisjonen har vært flaske, og man skal ikke rokke ved en god tradisjon – før nå. Grunnen er at boks er mer miljøvennlig enn flaske. Man får ikke pantet glassflasker i Norge, men boksen har så godt som evig liv. 

Nissen fikk en «make over»

Den gamle nissen måtte moderniseres for å kunne printes på boks. Den måtte tydeliggjøres, ligne den gamle, men med en dæsj av Disney. Det startet med en blyantskisse som fulgte kundens ønsker; stivere lue, annen type dusk, lengre skjegg, jakke med gullknapper og belte. Nissen måtte også være i helfigur. 

Nissen fikk selskap av noen alver i et snøbelagt vinterlandskap.

 

Sukkersøt og sukkerfri

Et tydelig skille mellom den sukkerholdige og sukkerfrie varianten var viktig. Ordet «sukkerfri» måtte være tydelig. For å få til dette skillet ble bakgrunnsfargen byttet og klesfargene ble reversert på nissen og alvene.

Da illustrasjonen og innholdet var på plass, var tiden inne for å designe plastemballasjen for sekspakningen med bokser.

 

Måtte også pakkes inn til jul

Designet på siden av pakningen skulle være lik boksen, men oversiden måtte tydelig vise om det var sukkerholdig eller sukkerfri vare, siden kunden ofte ser pakningen ovenfra. Nissen, en alv, Aass-logoen og en farget gradering gjør identifiseringen enkel og tydelig.

 

Da var julen i boks!