Kundeopplevelser og teknologi i 2018

kundeopplevelser
Bilde av ansatt Håvard Hovind

Publisert 14. februar 2018

Skrevet av Håvard Hovind

direktør digital utvikling

Gode brukeropplevelser gir lojale kunder!

Kundene våre er opptatte av å omgi seg med tjenester og produkter som er enkle, effektive og som tilfører noe ekstra. Leverer vi på dette er sjansen stor for at kundene knytter seg tettere til merkevaren vår og for lange kundeforhold. Er ikke løsningene våre gode nok åpner vi opp for at konkurrenter kan ta markedsandeler med smartere løsninger.

God kommunikasjon er alltid det viktigste, men teknologien hjelper oss stadig mer til å gjøre kundene våre lykkeligere. La oss se på noen områder som vil prege 2018:

Big data, personalisering og datavarehus

Bruk av datavarehus gir effektive og «nære» kundeopplevelser, gjennom personalisert kommunikasjon og innhold. Slike løsninger sørger for at kunden føler at vi kjenner dem, og at vi gjør deres liv litt enklere. I tillegg kan man analysere store mengder anonymisert data for å fange opp trender, endringer, mønstre osv. Riktig bruk av disse dataene til forretningsinnsikt (BI), gir deg et viktig konkurransefortrinn, og muligheten til å gi kundene dine smartere løsninger og tjenester.

I 2018 vil vi benytte dette på nye og kreative måter, men det vil også være nødvendig å gjøre justeringer i forhold til GDPR. Spesielt samtykke for bruk av data, blir kritisk. Løsningene skal bygges med innebygget personvern, noe som stiller store krav til leveransene.

Internet of Things (IoT)

Det er enklere og enklere å putte internett i «dingser», og det er enklere enn noensinne å koble disse rett opp i skyen. Smarte hjem og smarte produkter koblet rett opp mot nettbutikker og andre løsninger, vil gi fantastiske kundeopplevelser!

Kunstig intelligens (AI) og maskinlæring

De store aktørene kom på banen med sine første ordentlige chatbot-rammeverk i 2017. Facebook sitt rammeverk gjør det mulig for oss utviklere å lage smarte, integrerte tjenester for kundene våre, som har et enormt potensiale innen kundeservice og kjøpshjelp.

Maskinlæring er også et spennende område i vår bransje, spesielt innen annonseplassering. Skyleverandørene slåss om å levere de beste rammeverkene, noe som kommer oss til gode. Teknologien er i tillegg på vei inn i dingsenes verden, og for eksempel Amazon sitt nye maskinlærende kamera byr på mange utrolig spennende muligheter!

Virtual reality / Augmented reality

VR og AR har man holdt på med lenge, men det er først NÅ de gode plattformene kommer på plass. Facebook lanserte i 2017 Spaces, som gjør at man sammen kan møtes og dele bilder og videoer i en 360-verden.

Flere skyleverandører leverer nå også plattformer der man kan bygge VR-verdener på enklere måter.

Få spesialistene med på laget!

Gjennom Allegro får du et stort teknologimiljø med på laget – sammensatt av:

  • spesialister innen databaser, backend- og frontend-programmering
  • spesialister innen brukerinteraksjon og design
  • skyspesialister, som vet å utnytte det enorme potensialet som dukker opp fra skyleverandørene
  • et kreativt kommunikasjonsmiljø med lange tradisjoner

Ved å kombinere disse fagfeltene og din kunnskap, mener vi at eksepsjonelle kundeopplevelser skapes.

Vi gleder oss til å gjøre både eksisterende og nye kunder til vinnere – og har du tjenester som kan forbedres, bare kontakt oss!