LADY Identity

Nytt fargekonsept fra JOTUN

”Hjemmet er historien om hvem vi er. Fortalt gjennom tingene vi gir plass til og fargene omgir oss med.” – Lisbeth Larsen, Global Colour Manager, Jotun
  • Jotun
  • Lady Identity
  • Fargekart
  • Lady Brand Page
  • Lady Inspirasjonsblogg

Da Jotun lanserte det nye fargekonseptet «LADY Identity» i august, var Allegro en av mange tilhørere som kunne se tilbake på et spennende og innholdsrikt prosjektsamarbeid. Til 2019-lanseringen har Allegro levert globalt designkonsept for det trykte fargekartet, innhold og løsning for digitalt fargekart, revitalisering av LADY Brand Page på jotun.no, pressemelding, print-kampanje og content til SoMe aktiviteter. Her er et innblikk i leveransen.

Bakgrunn

I en moderne tilværelse, hvor mye kjemper om vår oppmerksomhet, blir hjemmet et av få steder hvor vi fullt og helt kan uttrykke hvem vi er. Når livet haster av sted, bør hjemmet være et solid anker – et sted hvor vi kan være oss selv og fortelle vår historie. Hjemmet blir et uttrykk for identitet. Disse observasjonene danner grunnlaget for idéen bak det nye globale fargekonseptet fra Jotun. Det siste året har Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun, ledet et omfattende samarbeid med farge- og trendforskere på et internasjonalt nivå. Resultatet er fargekonseptet IDENTITY, som i Norge lanseres av merkevaren LADY. Fargekartet utforsker tidsriktige farger som gjenspeiler trender og tendenser innen moderne, urbane livsstiler.

Designkonsept LADY Identity

Det nye fargekartet fra LADY hjelper deg å finne vakre fargekombinasjoner som uttrykker din identitet. Designkonseptet gjenspeiler dette, og for å illustrere hvordan ulike fargekombinasjoner kan formidle ulike identiteter, har Jotun identifisert tre distinkte temaer med globale referanser. Hvert tema uttrykker individuelle tankesett og livsstiler – tre historier om personligheter, fortalt med farger.

CALM - myke, nøytrale nyanser og varme, subtile kontraster

Identiteten CALM verdsetter mening fremfor kvantitet. Fokuset hviler på det vakre og det enkle, nordisk minimalisme og en Zen-inspirert atmosfære. De ønsker et hjem preget av ro og harmoni, og skaper soner for komfort og hvile. Innredningen vitner om kvalitet, håndverk og personlighet. Ingenting er overflødig, alt har sin plass og sin funksjon. CALM-paletten består av moderne nøytraler, både gylne beige toner og lune gråtoner. Den inneholder også vakre nyanser av rosa og aprikos, og en helt ny aksentfarge; 12074 Peachy.

REFINED - gule og grønne nyanser og harmoniske aksentfarger

Identiteten REFINED er hverdagens kurator: selektiv, gjennomført og opptatt av effekter i form av kontraster. Hjemmet har et kuratert uttrykk, hvor vintage-skatter, sjeldne design-objekter og kunst vitner om utsøkt sans for estetikk. Hjemmet blir et personlig galleri – en dialog og samspill mellom farger og innredning hvor helheten er større enn summen av delene. REFINED-paletten inneholder en rekke nye farger, både vakre grønne nyanser og tidsriktige gyllengule toner. Her finner vi igjen noen av de grå nøytralene, aksentfargene 7613 Northern Mystic, og nye 3377 Slate Lavender.

RAW - varme jordfarger, nøytrale nyanser og avstemte kontraster

Identiteten RAW er jordnær. Hjemmet gjenspeiler håndverk, en sans for natur og kreativ gjenbruk. Dette er en person som verdsetter det ærlige og rustikke, fremfor det polerte. Det kunne vært hjemmet til en kokk, en jeger, en baker eller en snekker. De ser skjønnheten i det håndlagde og opprinnelige. Dette kommer til uttrykk i form av en rustikk atmosfære preget av naturlige materialer og teksturer, og farger med referanse til jord, natur og sand. RAW-paletten byr på utvalgte grå nøytraler, vakre nyanser av aprikos, tidsriktige grønne toner og jordnære, gulaktige røde farger. Paletten inneholder også to helt nye aksentfarger 12074 Peachy og 20118 Amber Red.

Global leveranse

Fargekartet er utviklet i samarbeid med fotograf Line Thit Klein, og Jotuns faste og internasjonalt anerkjente stylist-duo: Kråkvik & D´Orazio. Fargekonseptet lanseres globalt, og Allegro har hatt hovedansvaret for utarbeidelse av versjoner til Jotuns regioner world wide.

Digitalt fargekart

Fargekartet gir frihet og fleksibilitet til å skape en personlig fargepalett. En palett av vakre og tidsriktige farger som uttrykker hvem du er, og viser din sanne identitet. Slik kan du skape du en et vakkert interiør med din personlige stil.

For å hjelpe deg frem til gode fargekombinasjoner har vi utvidet funksjonaliteten i det digitale fargekartet med en egen løsning hvor du kan lage din fargepalett. Velg hovedfarge, se matchende farger og få råd om hvite nyanser som matcher ditt fargevalg perfekt. Prøv selv her

Content Lady inspirasjonsblogg

LADY inspirasjonsblogg er en viktig kanal alle som er opptatt av farger og interiør. Dette er en WordPress-løsning, designet og levert av Allegro i sin helhet. Dedikerte ressurser i Jotun jobber kontinuerlig med innhold og utvikling av dette inspirasjons-universet. I forbindelse med lanseringen av LADY Identity, har Allegro også bidratt med utarbeidelse av en rekke saker

Revitalisering LADY Brand Page

Når LADY lanserer nye farger, oppdateres LADY Brand Pages på jotun.no. Hensikten er at du møter det samme uttrykket og innholdet i alle digitale kanaler. Allegro har levert design, programmering og implementering på jotun.no

LADY Identity printkampanje

Lanseringen støttes med print-annonser i en rekke bolig- og interiørmagasiner. Pakken består av en rekke motiver og budskap, hvor inspirasjon, LADY-farger og LADY-produkter er viktige ingredienser. Annonsekonseptet scorer høyt på mange parametere i OMDs annonsetekster.

Content SoMe

For å øke kampanjens effektivitet, gjennomfører Jotun en rekke aktiviteter i sosiale medier. I samarbeid med Splæsh, har Allegro vært med på utviklingen av inspirasjonsfilmer og tipsfilmer.

Filmene vises i sin helhet i det digitale fargekartet og på LADY Inspirasjonsblogg. I tillegg har våre gode kollegaer i Splæsh laget en rekke korte filmer du kanskje har sett i sponsede innlegg på FB og IG.