Norges største hårdugnad!

Vår kunde, Apollo Hårsenter-kjeden, vet hvor viktig flott hår kan være for selvbildet. Spesielt for de som har mistet det. Derfor startet vi Norges største hårdugnad.
Kampanjebudskap: Dersom du donerer håret ditt, gir du andre muligheten til å få flott hår igjen.

En kampanje som letter deg for litt hår …

… gir en storstilt dugnad som letter noen andres hverdag. Hårspesialistene hos Apollo Hårsenter-kjeden jobber daglig med å hjelpe dem som rammes av #hårtap, og vet hvor viktig flott hår er for selvbildet. Derfor var det et mål å kunne produsere enda flere spesialtilpassede parykker og hårerstatninger fremstilt av vakkert, naturlig norsk hår. For å få nok av denne verdifulle råvaren, initierte vi Norges største #hårdugnad. 

BLI #HÅRDONOR er en opplysningskampanje i regi av hårspesialistene hos Apollo, i samarbeid med Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB). Målet er å engasjere flere til å donere hår, slik at Apollo-hårsenterne landet over kan hjelpe enda flere som plages med hårtap og ønsker å «få håret tilbake». 

Gjenbruk er i vinden, også på hår

Å utnytte våre naturlige ressurser, er noe som blir stadig viktigere. Med Bli #HÅRDONOR har vi gjennom enkle steg gått fra å se på hår som avfall til noe som kan hjelpe andre. Dét har engasjert folket! Etter kun 8 måneder hadde produksjonen av parykker laget av donert hår i 2019, økt med hele 40 % sammenlignet med fjoråret. At også kjente profiler som Funkygine og «gjenbruksdronningen» Jenny Skavlan har engasjert seg, har gitt kampanjen ytterligere oppmerksomhet. 

En GIF som viser Jenny Skavaln og andre som har donert hår

Donert hår på Instagram

Frem til 2019 hadde ingen større aktører systematisert det å donere hår. Det var heller ikke noe som engasjerte stort i sosiale medier. Før kampanjestart i 2019 hadde emneknaggen #hårdonor bare 32 innlegg på Instagram. Nå, ett og et halv år senere, nærmer det seg 900 innlegg, uten betalt promotering – dermed hjelper det godt på for den organiske synligheten at donasjonen til Jenny Skavlan alene har fått over 64 000 likes! Selv uttalte hun dette til Nettavisen (august 2020) etter klippen:

– Jeg synes det er fint at flere får vite at det er mulig å donere bort håret sitt. De aller fleste frisører vet hvordan man gjør det, så det er i utgangspunktet en enkel sak.

Bilde av hvor langt håret må være for å donere, og av Marita som har parykk av donorhår

Over ser du et kampanjebilde som oppfordrer til donasjon, mens til høyre ser du Marita, som har sykdommen alopecia og har fått en flott spesiallaget parykk med ekte hår. Å vise at det å donere gjør en forskjell, står sentralt i kampanjen.

Ved at kampanjen er et samarbeid med Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB), har informasjonsmateriell har gått ut til de fleste av landets frisørsalonger, slik at de er rustet til å møte flere som ønsker å donere hår. Frisører som har blitt hårdonor-salonger, har fått tilsendt kampanjemateriell som understøtter samtalen med kundene, da det å donere selvsagt er en helt frivillig handling.

«Som den største arbeidsgiverorganisasjonen innen frisør- og velværebransjen, er BLI #HÅRDONOR en kampanje vi oppmuntrer våre medlemmer til å ta del i. Ved å øke oppmerksomheten og kunnskapen rundt hårtap både innad i bransjen og ute blant befolkningen, kan våre frisører gjøre en betydelig forskjell for flere medmennesker.»

Anne Mari Halsan
, administrerende direktør, Norske frisør- og velværebedrifter.

Vi har opprettet en egen kampanjeside på Facebook, samt en hjemmeside for dugnaden, hvor nyttig informasjon om det å bli #hårdonor deles. I tillegg er, som nevnt, SoMe viktige kanaler for å bryte ned tabuer rundt hårtap og hårløsninger, slik at stadig flere går til det skritt å søke hjelp dersom situasjonen oppleves belastende for dem. Her vil man også dele historier til eksisterende Apollo-kunder, som har fått en ny hverdag med nytt hår.

Kampanjen har vært godt synlig i bransjeblader, for å sikre rekrutteringen til dugnaden. I tillegg er man til stede i medlemsbladet til Alopeciaforeningen.

Apollo hårsenter - kampanje Bli hårdonor

Kampanjen fortsetter å skyte fart i sosiale medier, og stadig flere står frem som stolte hårdonorer! Her ser man et lite utvalg av bidragene som ble delt i tiden rett etter kampanjestart.

Holdningsskapende arbeid

For oss i Allegro er det givende å kunne være med på en slik landsdekkende kampanje, som har som mål å både påvirke dine og mine holdninger til «annerledeshet», samt å gjøre ditt og mitt hår til en verdifull råvare fremfor avfall – fordi det kan bety mye for mange. 

Så neste gang du er klar for en forandring, vurdér om det skal bli en forandring med mening!