App – et viktig, digitalt verktøy

App-utvikler Jon Inge Nordnes tar bladet fra munnen og gir råd om hvordan applikasjoner kan forsterke din digitale satsing.

Bilde av ansatt Andreas Rønbeck

Publisert 7. september 2018

Skrevet av Andreas Rønbeck

tekstforfatter

«Flere burde se potensialet i hvordan egne egne apper kan forsterke den digitale satsingen,» fastslår Jon Inge Nordnes. Han titter, tankefullt, ut av kontorvinduet med sitt lange rocker-hår og omfattende, gråsprengte skjegg mens han ser sammenhenger, trekker paralleller og setter app-markedet i perspektiv.

EN GOD APP STYRKER BRANDET OG LOJALITETEN

Hvordan ser app-markedet ut om dagen, Jon Inge? «Det de fleste har et forhold til, er nettshop-relaterte applikasjoner for alt fra hoteller til matvarer og flyreiser, og en rekke sosiale medie-apper rundt alt fra dating til bilde- og meldingsutveksling og ulike nettsamfunn. App-mangfoldet er stort. Du har apper som tilgjengeliggjør og utvider et eksisterende system på en måte som er tilpasset mobil-plattformen og som bruker flere av mobilens styrker. Så har du apper som Vipps og Tinder – som er hele tjenesten i seg selv. Facebook-appen er en blanding av begge deler. Den har i likhet med Spotify et velfungerende nettsted hvor appen er en utvidelse av tjenesten, men hvor appen også kan fungere som hele tjenesten i seg selv.

Så enten man har en kjempeidé til app – eller om man ønsker å gjøre systemet man har i dag bedre – bygger en god app brandet, styrker kundeforholdet og kan gi nye brukere og kunder. Appen er en utvidelse av ens digitale forretningsidé, hvor de seriøse aktørene allerede har big data på agendaen. App er et naturlig verktøy her. Telefonen gir mange muligheter, for eksempel til push-varslinger – som man sjelden har påskrudd på laptopen. Du når målgruppen når de er i bevegelse, på en best mulig måte via en app. Mobile løsninger, inklusiv gode apper, er fremtiden.»

IOT OG MOBILEN SOM FJERNKONTROLL

Hva er nytt på app-fronten i det siste? «Internet of Things (IOT) er et nytt bruksområde. Her er skytjenester sentralt. App-teknologien er i endring. Nye rammeverk som gjør app-produksjon enklere, og teknologien kan i større grad gjenbrukes i ulike plattformer. Har du ting i hjemmet, eller på jobben, som kan styres via IOT, så er det klart best å styre det fra mobilen. Mobilen er derfor et viktig IOT-kontrollverktøy. Smarttelefonen er menneskets nye bestevenn, og vi gjør alt med den! Service-apper som er tilknyttet IOT øker i popularitet, for eksempel typen som kan åpne og lukke dører hjemme hos deg, gi deg oversikt over temperaturen i ulike rom hjemme – og sette på tyverialarmen via fjernstyring av systemet og en elektronisk dørlås, som man kan med Verisure-appen, eller du kan bruke den til bilen for å justere bilens innvendige temperatur, til å kjøre bilen ut av garasjen eller inn på en parkeringsplass, slik du kan med «summon»-funksjonen i Tesla-appen. Dette er tingenes Internett i en tidlig fase.»

BLUETOOTH, BEACON OG BRUKERVENNLIGHET

Jeg har hørt snakk om beacons. Hva er det? «Beacon-teknologien er ikke ny lenger, men brukes i stadig større grad. En beacon er en liten bluetooth-radiosender, plassert f.eks. ved taxfree-shoppen. Senderen gir beskjed om at man er fysisk  nær taxfreen og muligens interessert i relevante tilbud. Beacons brukes ved kaféer og utsalgssteder, og til å holde oversikt over ulike, fysiske steder i digitale kart-tjenester som Google Maps. Disse senderne står sentralt når det gjelder å øke appenes brukervennlighet og i.h.t. GPS-lokasjonstjenester.»

VISJONER FOR FREMTIDEN

Hva ser du for deg at kan skje når det gjelder apper i fremtiden? «I fremtiden vil nok service-apper med IOT integrert, for eksempel i kjøleskapet – sende deg en liste til mobilen over hva dere har lite av, slik at du vet hva du skal handle i butikken. Med IOT i bilen kan du via stemmestyring prate med bilen mens du kjører og be den bestille din neste ferietur, innhente tilbud på det ene og det andre fra IOT. I fremtiden kommer det kanskje varelevering med droner, som du bestiller direkte til kjøleskapet via en matingsluke, slik at du ikke behøver å fysisk gå til butikken, men kan styre alt fra en mobilapp.

Det ligger jo an til at folk flest kan benytte mobilapp-styrte nettverk av selvkjørende biler, med mulighet til å låne naboens bil, slik at verden i sum vil bli mer miljøvennlig, og her ligger jo Uber og Google (med sitt prosjekt Waymo) og Tesla (Autopilot hardware 3.0) langt fremme, internasjonalt,» fastslår Jon Inge, og stryker en hånd over skjegget.

KJENTE APPER SOM FUNKER

Hvilke apper i dagens marked er gode eksempler på hvordan det bør gjøres? «Spotify, Facebook, Vipps, Pent.no, Finn.no, Easypark, Teslas app, Verisure-appen, Hotels.com… Listen er lang.»

EN APP KAN UTVIDE OG FORSTERKE DITT KUNDEPROGRAM

Hvordan kan apper brukes som del av et kundeprogram? «Man bør spørre seg om hvilke fordeler en app kan gi nye eller eksisterende kunder. Har man en stor kundebase, slik at appen kan lanseres som del av en eksisterende kundeklubb eller skal den være en ny og innovativ tjeneste? Apper effektiviserer gjerne kjøps-prosessene, slik at det blir færre telefoner og eposter med spørsmål, forenkling av prosesser via en app. Kuponger som kun er i appen, hvor man får scannet en kode fra appen i butikken for å oppnå rabatt på kampanjeprodukter er noe Coop, CircleK og flere andre kjeder gjør i dag. En app kan også brukes til å forbedre kjøps-opplevelsen og kundeforholdet ved å gjøre dette mer komplett.

Kundeklubb-appen kan brukes til billettkjøp, varekjøp, ordreoversikt, service-funksjoner m.m. Hos SAS og Norwegian bruker man appen til å kjøpe flybilletter med prisavslag ved bruk av Norwegian Reward eller SAS Eurobonus-poeng. Slike bonussystemer har også hotellkjeder som Club Carlsson (Radisson) og Thon Hotels. Hotellkjedene har gjerne medlemsklubber med egne, fysiske medlemskort, men klubbsystemet kan også fungere uten appen. Appen utvider tjenesten og bedrer brukeropplevelsen. Det legges også opp til at bruken av appen skal gi fordeler i mange tilfeller, for eksempel hvis man får 10% ekstra avslag om man booker sitt hotellrom via appen i stedet for nettsiden. I hotels.com appen kan man holde oversikt over opptjente bonus-overnattinger.

Apper står sentralt i den digitale forretningsstrategien fordi mobile tjenester blir ansett som de mest fremtidsrettede. Det er derfor ekstra viktig å være konkurransedyktig i og posisjonere seg godt i app-markedet for store bedrifter.»

APPER I VÅR REGI

Hvilke apper har Allegro utviklet? «Allegro har laget flere apper, både i samarbeid med en tredjepart og i egen regi. Den første appen vi gjorde absolutt alt fra A til Å, er Havneguiden for Skagerrak Forlag. Appen gir båtentusiaster detaljert og oversiktlig informasjon om over 4800 havner i Nord-Europa og Middelhavet. Den gir tilgang til oppdatert havneinformasjon med bilde (zoom-funksjon), kart, avanserte søkefunksjoner, oversikt over alle havner i nærheten og automatisk oversettelse. Man får «anbefalt innseiling» og oversikt over alle fasiliteter som venter når man er vel i havn, så du kan si at appen (tilgjengelig for nedlastning både via iTunes Store for iPhone, og via Google Play for Android,) får en trygt i havn.

Vi har også laget en app for et av Nordens største konferanse- og event-anlegg. Den lar deg sjekke inn og ut, betale regninger, bestille mat, låse opp dører, en karttjeneste som gir deg oversikt over alle fasilitetene. Du kan titte på menyer og bestille bord på restaurantene. Du får også tilgang til en kalender med program for ulike aktiviteter som pågår til en hver tid m.m.»

APP-UTVIKLING, EN TRINNVIS PROSESS

Hva er viktig når man skal i gang med en app-satsing? «En bedrift som vurderer en app, bør først tenke over hvilke produkter eller tjenester man ønsker å tilgjengeliggjøre via en app, og på hvordan appen kan matche eller toppe den harde konkurransen fra konkurrerende apper. Appen kan være alt fra et spill, en kundeklubb og et oppslagsverk til et sosialt medie, netthandel-relatert eller en service-app tilknyttet tingenes Internett. Først bør man finne en idé som egner seg godt i app-formatet og pønske ut hvordan den skal utvide det eksisterende systemet på en god måte eller være hele tjenesten. Vi bistår gjerne i den tidlige idéfasen. Så er det en trinnvis prosess, hvor man må våge å satse på appen i alle faser av utviklingen, bruke tid på testing av appens funksjonalitet og brukervennlighet mot målgruppen, ta hensyn til tilbakemeldinger og videreutvikle appen til den er god.

Når en ny mobilapp omsider er klar for lansering, bør man ha en lanseringplan og en god langsiktig strategi. Har man kløkt og teft, kan appen i prinsippet gi ditt firma et gjennombrudd i nye markeder, så det gjelder å bruke ressurser på å innarbeide den. En vellykket app kan gi ringvirkninger til alle deler av forretningsdriften, være en spydspiss og et ansikt utad, så lite bør overlates til tilfeldighetene.»

VI TAR GJERNE EN PRAT MED DEG OM Å SKAPE GODE «APPLEVELSER».

Hva om min bedrift lurer på om tiden er inne for å få en app laget, og om tjenesten vi tenker på faktisk vil fungere, ovenfor et gitt marked, i app-formatet? «Slå på tråden til Håvard Hovind, på tlf. 415 72 608 (havard@allegro.no.) Han er direktør for digital utvikling hos oss, og tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan din bedrift kan få et sterkere grep om marked og målgrupper ved hjelp av en god – markedsmessig taktisk og teknisk gjennomarbeidet – app.»