Store endringer hos Instagram

Onsdag 1. juni kom det flere store endringer hos Instagram. Du har sikkert lagt merke til den nye logoen også?

Publisert 1. jun 2016

Skrevet av Redaksjonen

Algoritmeendring

Den kanskje viktigste endringen for brukerne er at Instagram nå viser bilder basert på algoritmer om hva Instagram tror du er mest interessert i. Dette baseres på innholdet i innlegget, ditt forhold til personen som deler, hvor aktuelt innholdet er for deg (basert på hva du vanligvis liker på Instagram). Tidligere ble bildene vist i kronologisk rekkefølge, det er det nå slutt på.

Lengre videoer

En annen vesentlig endring, som kom allerede i april, er at lengden på video nå er økt fra 15 sekunder til 60 sekunder. I tillegg får man sett hvor mange som har sett videoen din, og om du trykker på visninger ser du også hvilke brukere som har likt videoen din – og disse kan du igjen følge.

Call to Action

For bedrifter har det åpnet seg nye muligheter for annonsering, der Instagram har åpnet for at man ved å trykke på bilde kan få opp en link som går til bedriftens nettsted eller app. Har du en fysisk adresse kan du via Instagram nå få veibeskrivelse. Dette hjelper bedriftene å komme nærmere brukerne og det blir lettere for brukere å finne frem.

Slutt på konkurranser

Inntil forrige onsdag var det også mulig å kjøre konkurranser på Instagram som var basert på at man måtte legge til en #emneknagg for at bildet skulle vises på en kampanjeside. Dette er ikke lengre mulig. Nå støtter Instagram kun visninger fra @brukerkonto, og det er kun de siste 20 bildene som brukeren har lastet opp som vises. Lurer du på hvordan dette vil påvirke deg som bruker eller bedrift, så er det bare å kontakte oss, så skal vi svare så godt vi kan!