Stopp annonsene du ikke vil se!

Dukker det stadig opp annonser i Facebook-feeden din, som er så langt ifra dine interesser som de kan komme? Fjellsko, når du vitterlig er en by-trotter? På tide å ta grep for å unngå unødvendige sidespor? Du kan nemlig selv styre hvilke annonser du får se på Facebook!

Publisert 8. sep 2016

Skrevet av Kai Fischer

For let’s face it: Du kommer ikke utenom annonser i sosiale medier! Så da kan det være en idé å iallfall gjøre dem relevante, for deg (så kanskje du oppnår et nytt kupp i det minste!) La oss starte ved begynnelsen: Mange av annonsene du får opp i din Facebook-feed, ser du grunnet den interesseprofilen Facebook har laget på deg. Denne profilen er basert på sider du følger, lenker du har klikket på, innlegg du har lest, likt, kommentert, m.m.

Kanskje forfølges du av fortiden

Dette er altså basert på veldig mange parametre, og når du får se listen vil du sikkert stusse over enkelte av interessene du er assosiert med. Folkedans? Akvarellmaling? Svømmekurs? Noen av dem er nemlig nokså unøyaktige, og dette er viktig å kjenne til for en som administrerer annonsering på plattformen. Noen av interessene i din profil kan altså skyldes handlinger du gjorde for lenge siden, som du i dag kanskje ikke kjenner deg igjen i.

En liten digital ryddesjau

Så, hvordan kan du få oppdatert din digitale interesse-identitet anno 2016? Jo, ved en enkel ryddesjau: Facebook har nemlig nå lagt til rette for enklere tilgang til denne oversikten, og du kan fjerne interesser som du ikke kjenner deg igjen i. PS1! Hvis du ikke har tid til å ta en hel ryddesjau, kan du også klikke oppe i høyre hjørne på alle annonser og fjerne annonsører som du finner uinteressante. Du klikker rett og slett på pilen i høyre hjørne og velger ”Skjul annonser fra denne annonsøren”. PS2! Går du derimot inn på oversikten, kan du se hvilke annonsører som kan nå deg med annonser fordi de har dine kontaktdetaljer (e-post eller telefon), samt hvilke annonsører som kan nå deg fordi du har besøkt et nettsted eller brukt en mobil app – altså gjennom retargeting.

En skreddersydd opplevelse må vedlikeholdes

Som vi var inne på innledningsvis; det er ikke mulig å slå av disse annonsene på Facebook. Dersom du fjerner alle valgene i interesseoppsettet og for retargeting, vil de dukke opp igjen med nye valg etter hvert som du bruker plattformen og internett generelt. Produkteksponering har med andre ord kommet for å bli, men du kan iallfall nå sørge for å gjør det litt mer relevant for deg selv. Vår erfaring er dog at de færreste brukere er inne og endrer på disse innstillingene. Men dersom du ønsker en bedre opplevelse (og samtidig få servert en oversikt over «dine antatte interesser» – som jo kan være underholdende i seg selv), med mer relevant innhold når du bruker Facebook, så kan du jo gå inn og ta en titt. Fjern de interessene du synes er irrelevante, og de annonsørene du ikke assosierer deg med, så vil du se en endring i annonsene. Iallfall for en stund …