Drone – historier fra oven

De har forført tusener gjennom spektakulære svev over Dagorlad og Galtvort, og Tyttebærstien 28 på Harestua. Vi snakker selvsagt om droner med kamera: elsket av filmskapere, kinopublikum og eiendomsmeglere.

Bilde av ansatt Jørgen Gundersen

Publisert 20. okt 2016

Skrevet av Jørgen Gundersen

Tekstforfatter

Dronebilder informerer, forfører og selger. Eiendomsmeglerne forsto det raskt, og har flydd høyt og lavt siden teknologien ble tilgjengelig. Men etter hvert har sikkerhetsreglene blitt strammet inn. Grunnen er åpenbar og i slekt med resonnementet til en viss russisk ubåtkaptein; «man kan ikke se den grense over tretoppene». Grensen i dette tilfellet kan knytte seg til alt fra hvor nært man kan nærme seg offentlig ferdsel eller ordinær luftfart, til områder med spesielle restriksjoner, som f.eks industrifelt eller Forsvarets installasjoner. Droner brukt i kommersiell virksomhet defineres i dag som «et ubemannet luftfartøy», og derfor må man godkjennes av Luftfartsmyndighetene før man får lov til å operere disse.

License to shoot

Allegro Film har alle godkjennelser og sertifikater som kreves. Og kompetanse til å både fly og filme. Det beste resultatet får man når to personer samarbeider: en dronepilot og en kameraoperatør. Det kreves full konsentrasjon og ferdigheter innen film og komposisjon for å få til riktig kameraføring og de rette tagningene.

Jotun, Fjord Line og Noah er tre av Allegros oppdragsgivere som alle har hatt stor nytte av droneopptak i sine filmproduksjoner. Så langt har mye dreid seg om dronens egenskaper ved dokumentering fra luften. Men mulighetene er store når det kommer til historiefortelling i alt fra korte reklamefilmsnutter til lengre informasjonsfilmer.

Allegro Films mest erfarne dronepilot er Per Øien. I løpet av de årene han har flydd dronen er han blitt svært begeistret for hva dette verktøyet tilfører ham selv og kollegaene som historiefortellere.

– Ved siden av det åpenbart spektakulære ved å filme fra drone, kan bildene også gi betrakteren en helt spesiell ro. Man kan dvele ved historien på en måte seerne ikke like lett godtar ved filming på bakkenivå, der det forventes mer action og hyppigere klipp. Det igjen gir større plass til såvel informasjon som ettertanke, avhengig av hva man ønsker å oppnå. Legg f.eks. merke til luftbildene i filmen Børning – bedre reklame for bilferie i Norge skal du lete lenge etter.

Alt er tøft sett fra lufta

Skal du fremme en film i feeden på Facebook, må du bruke bildet for å fange seerne, siden lyden er skrudd av. Få ting egner seg bedre til akkurat det enn et fett droneopptak. Og det behøver ikke være over slagslettene i Ringenes Herre. Vi mennesker er fortsatt fascinert av tanken på å kunne fly. Nesten alt blir kult sett fra lufta.