Alt på én side

Trender innen nettsider kommer og går. En trend som har holdt seg populær lenge er nettsteder som består av kun en side, populært kaldt «one pager», landingsside eller kampanjeside. Kjært barn har mange navn.

Når du samler alt innhold på en nettside får du effektivisert brukernes reise fra oppmerksomhet til gjennomført salg.
  • Nettsider
  • Kampanjesider
  • Konverteringer
  • Optimalisering

For en av våre kunder, Alcadon, har vi nettopp utviklet en slik side. Løsningen er perfekt for bedrifter som tilbyr ett enkelt produkt eller en konkret tjeneste. For Alcadon sin del var behovet en nettside med hensikt å informere og presentere årets store happening, CableCom Convention 2019. For andre bedrifter kan behovet for eksempel være å få blest om en konkurranse, markedsføre et nytt produkt eller å få konverteringer, slik blant andre Oslofjord Convention Center gjør.

Om en slik landingsside er riktig for din bedrift avhenger av målet. Du bør ha ett tydelig, gjerne kvantitativt og konkret mål. Eksempel på mål kan være:

  • Påmeldinger
  • Salg
  • Abonnementer
  • Nedlastinger
  • Deltagelse i konkurranse
  • Søknader

Effektiv kundereise

Når du samler alt innhold på én kampanjeside får du effektivisert brukernes reise fra oppmerksomhet til gjennomført salg. På kun få minutter blir brukeren presentert for følgende reise:

  • Oppmerksomhet gjennom et kult og iøyenfallende design
  • Interesse gjennom relevant og nyttig informasjon
  • Ønske gjennom triggere og tilbud
  • Handling gjennom ulike konverteringer
  • Tilfredstillelse gjennom god og troverdig oppfølging i etterkant

Med andre ord kan veien til målet være kort. Det kreves ingen læringskurve for å bli kjent med siden og navigasjonen. Dette kan resultere i en høyere konverteringsfrekvens enn på vanlige nettsider, som ofte inneholder mye mer og variert informasjon.

Optimalisering

Ikke glem å optimaliser nettsiden! En rask opplastningstid på nettsiden kan generere mange flere leads. Nettsiden må selvsagt fungere like godt på mobil som på desktop. De samme tekniske SEO-tiltakene gjelder også her:

  • Title-tag og metabeskrivelse
  • Beskrivende tekster i H1, H2, H3
  • Alternativ tekst på bilder, video og lenker 
  • Riktig optimalisering på bilder og video for økt hastighet 

Annonsene du designer for å skape trafikk til nettsiden bør ha samme hovedbudskap som innholdet på nettsiden. Brukeren bør kjapt bli fanget av et relevant design og budskap som leder dem inn til en nettside i samme stil og tone. Hvis du for eksempel ønsker å nå målgrupper som er på jakt etter stripete sokker, og du har et nettsted som selger stripete sokker og koble disse sammen:   

  • Omtal «stripete sokker» i annonseteksten
  • Vis stripete sokker klart og tydelig på nettsiden

Sørg for å sette opp Google Analytics på siden. Google Analytics er den aller beste kilden til kundeinnsikt. Analytics hjelper deg å se hva brukerne gjør på nettsiden, hvilket innhold de liker og hva som ikke fungerer så godt. Med dette kan du finne ut hvilke tiltak som fungerer og hvilke tiltak som bør justeres.

Vil du vite mer? Allegro hjelper med med din neste kampanjeside, og som sertifisert Google Partner bistår vi med analyse og synlighet av nettstedet.