Tape igjen munnen – bli mer kreativ

Petter Smart bruker en tenkehette. Og sin «lille hjelper». Google bruker spill og fargerike lokaler. Noen bruker tape, andre reklamebyrå. Det siste er noe av det smarteste.

Bilde av ansatt Tom Tande

Publisert 13. juni 2017

Skrevet av Tom Tande

tekstforfatter

Hvordan kan du kaste en ball så hardt du klarer, få den til å stoppe og deretter returnere, uten at den treffer noe og uten at det er knyttet noe til ballen? Svaret, og oppskriften på hvordan du kan komme frem til svaret dersom du ikke klarer å tenke «utenfor boksen», får du til slutt i denne artikkelen.

Hva gjør man når man står overfor et tilsynelatende uløselig problem og alt man makter er å tenke i de samme tankebanene, om og om igjen? Petter Smarts tenkehette er dessverre fri fantasi, gode hjelpere med lyspærehode fins ikke alltid i nærmeste krets og skulle det befinne seg en der, kan du være sikker på at pæra ryker akkurat når du trenger den.

Kort om kreativitet

En mulighet stadig flere benytter er å lage kortstokker som på ulikt vis inspirerer. Til og med Forsvaret har prøvd det. Da de sendte tropper til Afghanistan, var de utstyrt med en kortstokk med tips om hvordan man skulle oppføre seg i kontakt med de lokale kvinnene.

En av de mest berømte kortstokkene ble laget allerede i 1975. Da samlet multikunstnerne Brian Eno og Peter Schmidt 55 enkle utsagn ment for å hjelpe musikere med skrivesperre. Utsagnene ble trykket på hvert sitt kort og hele kortstokken samlet i en boks under navnet Oblique Strategies. Boksen ble raskt populær blant alle typer skapende mennesker, og kortstokken er senere utgitt i en rekke nye og utvidede utgaver. I dag fås den sågar som en app (Eno og Schmidt så neppe den komme).

Noen bruker kortstokken som en guide til kreativ tenkning, andre bruker den i aktiv problemløsning ved å trekke et tilfeldig kort og se om teksten kan løse opp i tankefloken deres der og da. Og visst inspirerer Olique Strategies deg til å se på saken fra nye vinkler. Her er noen eksempler: –Spør kroppen din! – Hva ville din nærmeste venn ha gjort? – Jobb saktere! – Spør en ufaglært. – Sett tape foran munnen din. – Stilt overfor et valg, gjør begge. Etc.

Spør kroppen din!

Men der Oblique Strategies søker å åpne for kreativ tenkning gjennom å vise oss uventede veier videre, er en av de mest brukte kreative teknikkene nær sagt det motsatte. Den handler om å systematisk gå steg for steg på kjente stier, men med et oppmerksomt blikk mot omgivelsene man passerer, for ikke å overse mulighetene som ligger der. Påfallende ofte klarer man seg godt bare med denne metoden.

Så enkelt blir du mer kreativ

Da er vi kommet til hvordan spørsmålet i innledningen kan løses ved hjelp av systematisk tenkning. Hvordan kan du kaste en ball så hardt du klarer, få den til å stoppe og deretter returnere, uten at den treffer noe og uten at det er knyttet noe til ballen? Start med å skrive ned alle balltyper du kjenner til, inkludert slottsball og haraball. Fortsett med å skrive ned hvordan de ulike ballene kastes. Om du ikke har skjønt det før, vil det garantert gå et lys opp for deg når du kommer til bordtennisballen. Gratulerer, du har løst en kreativ utfordring uten egentlig å tenke utenfor boksen.

Noen blir kreative av å spille ping pong, andre bare slitne (Foto: Jose Allejandro Cuffia)
Noen blir kreative av å spille ping pong, andre bare slitne (Foto: Jose Allejandro Cuffia)

 

Hva så med Oblique Strategies? Ville kortstokken fra 1975 ha hjulpet? Garantert, før eller siden. På et eller annet tidspunkt ville du trukket kortet «spør kroppen din», eller «spør en ufaglært». Jeg er nokså sikker på at både kroppen din og den ufaglærte, dersom sistnevnte f.eks var et barn, instinktivt ville kastet ballen et par meter opp for så å ta den imot igjen. Så enkelt, så vanskelig.

Vi sørger for at ideene ikke bare er gode, men at de er strategisk forankret, og har et mål.

Men tilbake til start. Det er klart at en av de smarteste (og mest sosiale!) metodene for å øke kreativiteten er å bruke et kommunikasjonsbyrå som Allegro. Grunnen er enkel: Vi setter kreativiteten i en sammenheng. Vi gjør den relevant. Vi sørger for at ideene ikke bare er gode, men at de har en strategisk forankring, og et mål. Og vi sjekker at de bygger opp om den stil og tone du har valgt på alt fra ord til farger og fonter. Dessuten hjelper vi deg med å implementere ideene i alle de medier du måtte ha behov for. Selv Petter Smart ville ikke klart det, med eller uten tenkehette. Men muligens hans «lille hjelper». Kontakt oss i dag! I Allegro finner du over 40 gode hjelpere.